Skien Lufthavn er viktig for vekst i Grenland

Jeg vil starte med å presisere at når jeg bruker liten forbokstav i «vekst» i overskriften,så er det helt bevisst.
Dette innlegget skal primært handle om hva som er viktige grunnelementer for å få til vekst og en positiv nærings- og befolkningsutvikling i Grenland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Geiteryggen

For å få til en slik utvikling i vårt område er det helt avgjørende at vi har en god infrastuktur for alle typer transport og samferdsel;vei-,jernbane-,sjø- og lufttransport.
Når vi ser på dagens situasjon for de respektive samferdselsområdene, må vi desverre konstatere at Grenlandsområdet og Telemark er kommet i bakleksa på flere områder:

1. Manglende investeringer over lang tid har ført til at standarden på våre hovedveier er på et nivå som ikke lenger er akseptabel.Med den investeringstakten vi nå ser fra de ansvarlige myndigheter,vil det ta lang tid før dette er rettet opp.
For nærings- og befolkningsutviklingen i Grenland og Telemark er dette en negativ faktor.

2. På jernbane er situasjonen at togene til f.eks. Oslo bruker like lang tid idag som for 40 år siden.
Full utbygging av InterCity-triangelet Lillehammer- Oslo.Halden- Oslo og Skien – Oslo med høyhastighetstog (250 km/t) ville blitt et fantastisk løft for for vårt område og for landet.
Men spørsmålet er fortsatt: Når kommer det?

3. Når det gjelder sjøtransport så er det gledelig å kunne slå fast at Grenland Havn er en aktør som er blant de beste i landet.På området sjøtransport er vi i Grenland gode og fullt ut konkurransedyktige.
Det er et viktig grunnelement for en videre positiv næringsutvikling både for etablerte bedrifter og for etablering av nye bedrifter og aktiviteter.
Her er Fjordlines etablering av ny daglig fergerute mellom Langesund og Hirtshals,med topp moderne skip, et godt eksempel på hva som er mulig å få til.
Dette er positiv næringsutvikling som legger grunnlag for vekst i Grenland.
Fjordlines etablering av ruten Langesund -Hirtshals blir en direkte konkurrent til Color Lines rute Larvik-Hirtshals.
Hvis man her skulle følge Skien SVs argumentasjon vedr. forholdet Skien Lufthavn og Torp inn i dette,skulle vel Fjordline ikke etablert seg i Langesund når det er et tilsvarende tilbud i Larvik?
En slik tankegang er nok svært fremmed for de fleste og bidrar ihvertfall ikke til næringsutvikling i vårt område.

Fra mitt politiske ståsted er det positivt med konkurranse.Det er også gledelig å konstatere at Fjordline satser på miljøvennlig gassdrift på sine nye skip.Når selskapet gjør dette er nok det begrunnet i konkurransefortrinn både på miljø og driftsøkonomi.
Fjordline er et godt eksempel på at markedsaktørene spiller på lag med miljøet- og det er bra.

4. I Grenland er det mange bedrifter som er avhengige av gode,stabile og forutsigbare flyforbindelser til Vestlandet.
Når Skien Lufthavn nå har fått Widerøe og DAT som operatører på hhv rutene til Bergen og Stavanger, er dette et signal på at de beste aktørene i bransjen ser interessante forretningsmuligheter i ruteflyvning fra Skien Lufthavn.
Flere av de store bedriftene i Grenland har i dag en betydelig næringsaktivitet i forbindelse med f.eks.olje- og gassvirksomheten på Vestlandet.
Mye tyder på at disse aktivitetene også vil øke i fremtiden.
Skien Lufthavn er for disse bedriftene,og de personene som arbeider der,en viktig forutsetning for å tenke videre vekst og utvikling.
Det hører også med i bildet at det er et betydelig antall arbeidsplasser (ca.45) relatert til driften av Skien Lufthavn.Dette er arbeidsplasser det er viktig å beholde i Skien.
På bakgrunn av den diskusjonen som nå går om videre drift av Skien Lufthavn, er det viktig å se den nærings- og befolkningsmessige betydningen Skien Lufthavn har.
50 000 mennesker reiser årlig til/fra Skien Lufthavn.
Med forutsigbare rammebetingelser som sikrer videre drift, vil Skien Lufthavn også kunne få en større andel av de passasjerene fra vårt område som idag reiser fraTorp.
Det vil være positivt og bidra til vekst i Grenland.

Konklusjon:

Skal vi få til vekst i Grenland må vi ha grunnelementene på plass.Da er en godt utbygget infrastruktur innenfor vei-,jernbane-,sjø- og lufttransport helt avgjørende.
Da vil vi ha et godt grunnlag for videre vekst i eksisterende bedrifter og for etablering av nye bedrifter i vårt område.

Da får vi vekst i Grenland!

Lars Solbakken (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**