Dagens Storokryss ble bygget for om lag 15 år siden, og er nå nedslitt og betydelig overbelastet med biltrafikk. Statens Vegvesen har derfor varslet oppstart av detaljregulering med tanke på en ombygging. Høringsfristen var 15.09. I bydelsutvalgets behandling av saken ble Venstres forslag vedtatt nærmest uforandret.
“Storokrysset er et av byens viktigste kollektivknutepunkt. Det er enighet om at kollektivtrafikk og myke trafikanter må prioriteres når krysset nå skal ombygges. Men hvordan man skal få til dette er mer usikkert. Det foreløpige forslaget ivaretar langt fra alle hensyn“, sier Erik Borge Skei som er gruppeleder for Venstre og nestleder i bydelsutvalget.
Statens Vegvesen har skissert en større rundkjøring i øvre del av krysset, som trikken kan passere gjennom, samt at eksisterende rundkjøring i krysset mot Vitaminveien utvides.
“En rundkjøring tar mye plass, som i stor grad går på bekostning av alt annet, selv om man skulle akseptere at to eldre hus nederst i Grefsenveien rives, som i seg selv er en sak å vurdere. De foreløpige skissene har blant annet ingen sykkeltrasé gjennom krysset. Det er også relativt lange avstander for forgjengere“, sier Skei.
Bydelsutvalget er opptatt av en sammenhengende sykkelvei i Grefsenveien som kan koples til en senere opparbeidelse av en miljøgate i resten av veien, samt sykkelveiene langs Ring 3. Dersom dette ikke er mulig med en stor rundkjøring i øvre del av krysset, presenteres det som ett av flere motargumenter.
I tillegg er bydelsutvalget bekymret for at en rundkjøring ikke gir mulighet for å styre en stadig økende biltrafikk, slik lysregulering gir. Eksempelvis kan trafikk nordfra bli sperret inne av trafikk gjennom rundkjøringen østfra.
“Vi har derfor bedt om at andre alternativer utredes i planarbeidet. Samtidig er vi klare på at en mer endelig løsning for Storokrysset først kan komme på plass når biltrafikken reduseres med et nytt, avlastende Nydalskryss. Da kan man gi mer plass til kollektiv og myke trafikanter. Derfor ber vi om at første fase i prosjekteringen av Nydalskrysset gjennomføres nå. Trafikkløsninger i et større område må ses i sammenheng, og gi koordinerte investeringer og løsninger“, sier MPS-lederen.
Også på andre områder har Venstreforslaget, som nå har fått flertall i bydelsutvalget, understreket viktigheten av en helhetlig planlegging.
“Storokrysset er komplekst både i funksjon og ansvarsforhold. Jernbaneverket må inviteres med i forhold til overgang mellom T-bane/buss/trikk og tog, samt en eventuell flytting av Grefsen stasjon til Storo. Ruter/bymiljøetaten må blant annet se på planene for direkte atkomst fra trikkeperronger til T-bane, lengde på trikkeperronger, muligheten for kollektivfelt inn mot krysset, samt sykkelveier og senere miljøgateplaner for Grefsenveien. Og utbygger av Grefsen stasjon (større boligutbygging) har også en rolle, både i forhold til fotgjengerovergang til kollektivtransport og opparbeidelse av et lokk over deler av T-banestasjonen. Krysset er foreløpig kostnadsberegnet til 100 millioner. Da må vi bruke pengene riktig“, avslutter Skei.