Regjeringen må øke basisbevilgningene

– Mange av problemene i universitets- og høyskolesektoren kan ikke løses uten et kraftig løft i basisbevilgningene til institusjonene, sier Venstres nestleder Terje Breivik. – Når utdanningsinstitusjonene overbooker studiene slik at antallet studenter blir høyere enn kapasiteten kan forsvare, er det et tegn på en systemsvikt som regjeringen må ta på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre vil øke studiekapasiteten og basisbevilgningene.

Foto: Luth

Breivik er enig med Forskerforbundets Bjarne Hovde, som mener at dette fører til dårligere kvalitet på undervisningen, mindre tid til forskning og til et svakere utdanningssystem for både studenter og ansatte.

Styrke Norge som kunnskapsnasjon
– Det faktum at flere vil ta høyere utdanning representerer en kjempemulighet for å styrke Norge som kunnskapsnasjon, sier Breivik. – Det er imidlertid behov for en konkret og forpliktende plan for hvordan vi skal møte utdanningsetterspørselen og samtidig opprettholde kvaliteten, og det er behov for å styrke institusjonenes handlingsrom. Det må regjeringen adressere når de legger fram neste statsbudsjett om få dager.

Vil øke studiekapasiteten
– Disse utfordringene få et svar som monner i statsbudsjettet for 2013, mener Breivik. Han viser til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett for 2012 la opp til økte basisbevilgninger på 300 millioner kroner i forhold til regjeringens forslag, og i tillegg nesten 100 millioner kroner til opprettelse av nye studieplasser. – Jeg forventer at regjeringen legger seg på minst samme nivå i neste års budsjett, for behovene blir tydeligere for hvert år, sier Venstres nestleder.

For Venstre er det viktig å øke studiekapasiteten ved universiteter og høyskoler. – Det er forunderlig at det ikke ble satt av midler til nye studieplasser i år. Vi vet at studenttallet vil øke dramatisk i årene som kommer. Aldri har så mange fått opptak til høyere utdanning som i år, og da må det følge penger med, mener Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**