Skjerm Holåstoppen mot utbygging

Onsdag 26. september skal kommunestyret ta stilling til kjøp og en eventuell fremtidig regulering av Holåstoppen. Venstre vil skjerme toppen av Holåsen mot utbygging og konsentrere nye boligområder i i tilknytning til Mønsterhaugveien, Rådyrveien og en videreføring av Hareveien, skriver Venstres Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – kommunestyrerepresentant for Venstre.

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Hvilke områder som skal bygges ut vil bli tatt stilling til i en fremtidig reguleringsplan som enda ikke er utarbeidet. Det er mulig å kjøpe området og legge til rette for et fortsatt stort friområde på toppen av Holåsen. Dette kan gjøres gjennom å lage en helhetlig reguleringsplan for de områdene som kommunen eier i dag, sammen med de områdene som kommunen kjøper i området.

Venstre vil derfor:
Kjøpe det foreslåtte området og legge til rette for et stort friområde i Holåsen
Regulere nye boliger i tilknytning til Mønsterhaugveien, Rådyrveien og videreføring av Hareveien.
Fortsatt bevare friområdet på toppen av Holåsen.
Utbedre Mønsterhaugveien for å sikre gode trafikkløsninger til Holåsen Vest.

Levanger kommune har i løpet av de siste årene regulert og kjøpt store områder for allmenn-heten i sentrum, for eksempel Staup, Levanger stadion og Nesskogen ved Hegle skole. Alt dette har kostet penger. I enkelte tilfeller har det kostet mer penger enn nødvendig på grunn av at kommunen ikke har vært forutseende nok. Et godt eksempel er Nesskogen i 2006, hvor Levanger kommune var nødt til å gjøre et makeskifte med utbygger. Her fikk utbygger et dobbelt så stort areal til bygging av boliger på Nordljordet av kommunen som kommunen fikk tilbake som friareal til befolkningen. Utbyggers økte økonomiske gevinst ble kommunens økonomiske tap. Levanger kommune bør ikke gjøre en tilsvarende tabbe i Holåsen. Derfor tror jeg det er lurt av Levanger kommune å kjøpe de foreslåtte områdene, slik at vi kan gjennomføre en helhetlig regulering i Holåsen. Da kan vi sikre nye boligområder i tilknytning til eksisterende veier og bevare friområdet på toppen i fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**