Ladestasjon, arkivplass og riksvei 2

Venstre fikk vist profilen sin på en rekke saker i tirsdagens kommunestyre. Klima, næring og samfunnsutvikling var noen av områdene som ble diskutert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Tirsdagens kommunestyre ga Venstre både anledning til å profilere flere av våre saker og vise hvor vi skiller oss fra de andre borgerlige partiene.

STILTE SPØRSMÅL
Venstre stilte også spørsmål om det er lagt inn ladestasjoner for elektriske kjøretøy ved den nye parkeringsplassen, med tanke på klima- og energiplanen som ble vedtatt i fjor. Dette kunne ordfører bekrefte at er blitt gjort, og han la til at det også ligger an til å bli ladestasjoner ved BB-senteret.

Øystein Smidt

Videre spurte Venstre om det var mulig å bevare lokale dokumenter og protokoller i det nye biblioteket. Ordfører kunne opplyse om at lagringsplassen for biblioteket vil være begrenset, og at lokalhistorisk arkivplass derfor ikke vil være mulig. Men han la samtidig til at det kan være muligheter for å se på lagringsmuligheter i andre av kommunens lokaler. Øystein Smidt foreslo da at man bør se på den muligheten.

NÆRING OG SAMFUNNSUTVIKLING
I saken om kjøp av tomt på Runni støttet Venstre rådmannens innstilling om kjøp. Øystein Smidt la vekt på den strategiske beliggenheten og at dagens leieinntekter tilsier at kjøpet innebærer liten risiko for kommunen. Eiendommen ligger strategisk plassert ved Familiens hus, Nes Bo- og Servissenter og psykiatri- og rustjenesten, og kan i framtiden både videreutvikles med tanke på kommunens behov eller tilrettelegges for statlige institusjoner om det skulle være aktuelt.

Venstre støttet også avtalen med Romerike Landbruksrådgiving om leie, og senere kjøp, av Udnes barneskole til opprettelse av Grønt Fagsenter Hvam. Venstre har programfestet at vi vil jobbe for nettopp grønne næringsklynger rundt Hvam og Esval. Fagsenteret vil fungere som en næringsklynge for landbruket, og vil bidra til å bygge opp om profilen av Nes som Norges kornkommune og kan føre til at vi får flyttet arbeidsplasser fra Oslo og omegn til Nes.

RIKSVEI 2
I diskusjonen om trasévalg av ny riksvei 2, som følge av innbyggerinitiativet, tok Øystein Smdit opp at det burde være mulig for politikerne å diskutere trasévalget uten kun å henvise til at innbyggerinitiativet kommerfor sent i prosessen.

Sesselja Bigseth

Foto: Birger Areklett

Sesselja Bigseth (vara for Åse Birgitte Skjærli) viste til at andre steder diskuterer man å legge lokk på motorveier for å hindre støyplager og forurensing.

– I en studie av utviklingen av lungefunksjon hos barn fant man at nærhet til motorvei var av stor betydning. Vurdert ut i fra et folkehelseperspektiv mener jeg at vi ikke kan legge en firefelts motorvei inn i det tettest befolket område av kommunen, sa hun.

ANNET
Det var hele fem interpellasjoner i kommunestyret, og blant annet fremmet Høyre forslag om utarbeidelse av et barnehagebarometerfor Nes kommune.

– Tall og statistikk skaper ikke gode barnehager. Vi kan f.eks. ikke måle gode relasjoner, som er noe av det viktigste i barnehagen for små barn. Heller enn å bruke tid og ressurser på først å utvikle et barnehagebarometer og dernest en nettportal, er det viktigere å bruke tid og ressurser på å bedre forholdene i barnehagene, sa Sesselja Bigseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**