Vi er mange som tenker at miljøsaken er viktig, men når det kommer til vår egen by vet vi kanskje litt lite om hvordan det egentlig ligger an. Hvordan er Kristiansand som miljøby – er vi en versting eller er vi egentlig ganske bra? Hvilke mål har vi og er vi i rute med disse? Og – er det viktige miljøsaker som er gjemt eller glemt og som burde tas tak i?
Disse og flere spørsmål ble stilt da Kristiansand Venstre arrangerte miljøseminar på Klimahuset, mandag 17. september. Mange, både partifolk og andre, møtte opp for å høre prosjektleder for Framtidens byer, Erik Sandsmark, og leder av Naturvernforbundet, Marte Rostvåg Ulltveit Moe, innlede til debatt. Mens Sandsmarks jobb var å gi oss kunnskap om statusen for Kristiansand som miljøby, brukte Marte sitt innlegg til å vise hva hun mener er veien videre mot en bedre miljøby.
Jan Edvard Næss Jerstad og Solveig Toreid Knudsen i Kristiansand Venstre var ansvarlige for gjennomføringen av møtet, og lærte mye av både innledere og publikum:
– Kristiansand er en god sykkelby, men også den storbyen hvor størst andel reiser gjøres med bil. Det er en utfordring. Likevel vet vi at det er de lange reisene det er mest å hente på rent klimamessig, og det er derfor viktig å holde oppe trykket på togsatsingen – i tillegg til vei, som i dag får det meste av fokuset fra politikerne i landsdelen.
De to noterte seg også en rekke innspill som nå vil blir drøftet i lokalpartiet:
– Vi fikk innspill blant annet om bysykler, skibuss til Sandrip, togfokus, Sørlandsparken og bilbruk. Miljøbysatsing forplikter – spesielt for miljøpartiet Venstre.
De fremmøtte deltok aktivt i møtet – både med meninger og spørsmål!