La barna få leke i skogen

Vi vil gjerne ha flere barnefamilier til kommunen vår. Det kan vi legge til rette for, når vi nå skal legge en arealstrategi for Nøtterøy kommune for perioden 2012 — 2040. Da må vi ta vare på det som gjør Nøtterøy attraktiv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

På Nøtterøy behandler vi i disse dager arealstrategien som skal gjelde fram til 2040. I samband med denne behandlingen, poengterer Nøtterøy Venstre, at befolkningsvekst i seg selv er ikke et mål. Det som er viktig, er at utviklingen er bærekraftig.

Trolsk stemning, skog, trær, tre

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Allerede i dag har vi en skjevfordeling aldersmessig i befolkningen. Når vi nå planlegger for fremtiden, må vi planlegge slik at vi kan motvirke denne utviklingen.

I gjeldende kommuneplan, ligger det inne et mål om 1 % vekst pr år. Dette mener vi er for ambisiøst. I alle fall så lenge vi ikke har fått på plass en ny fastlandsforbindelse. Venstre ønsker heller å legge til grunn et mål på en befolkningsvekst på 0,5% pr. år fram til 2040. Dette innebærer en økning i antall boenheter med 70 til maksimalt 100 pr. år i perioden.

Om vi legger dette til grunn, vil vi kunne få en bærekraftig vekst i befolkningen frem til år 2040. Vi vil kunne nå målsetningen om å få flere barnefamilier til å etablere seg på Nøtterøy. Samtidig som vi bevarer de grønne kvalitetene ved Nøtterøysamfunnet. Venstre ønsker ikke å bygge ned de områdene som i dag brukes som rekreasjonsområder. Vi vil bevare grønne Nøtterøy.

Vi stiller oss positive til utbyggingsområdene på Tømmerholt og Torød. Men skogsområdene og jordene ved Borgheim vest og skogen mellom Hårkollen og Oserød, samt Torød skal ikke bygges ut. Dette både av hensyn til sonen som rekreasjons- og turområde, og siden det er en rekke kulturminner og naturvernhensyn som må ivaretas. Gamle Hellavei, som går over Magnhildås er i seg selv et kulturminne.

Parkbenk ved siden av vegen i krysset ved en blindvei og kobblingsbokser med tagging på

Foto: Joachim Bræk Poppe-Holmdahl

Fortetting i tilknytning til senterstrukturen, og i allerede eksisterende boligområder, er en naturlig utvikling, som vi kan akseptere. De boligene som skal bygges her i fremtiden, må være av en slik art, at de tiltrekker kommunen barnefamilier. Det vil si at de er i en prisklasse som er overkommelig, samtidig som de er romslige nok, og er i et nærmiljø som kan være trykt for barn i alle aldre å ferdes i. Vi må også se til at boligene forblir boliger, og ikke omdisponeres til fritidsboliger. Eller "bolig to" som enkelte velger å kalle det.

Nøtterøy Venstre ønsker først og fremst at det skal bo folk i de husene vi har på øya. Vi vil gjerne ha flere barnefamilier til kommunen vår, og ikke minst ønsker vi at unge mennesker som er oppvokst på øya skal ha lyst til å bosette seg her som voksne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**