Godt besøkt Miljødugnadsmøte – flest fra Haram Venstre

Venstre-høvdingen Odd Einar Dørum inviterte lørdag inn alle lokallagene til Venstre i Møre og Romsdal til Miljødugnadsmøte på Vestnes. Den tidligere justis- og samferdselsministeren oppfordret lokallagene til å holde godt fokus på de kommunale miljøsakene, spesielt siden kommunene har mer miljøansvar enn man tror.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Godt besøkt Miljødugnadsmøte på Vestnes lørdag.

Foto: CHL

– Det er veldig viktig at Venstre kan være en slags miljøvaktbikkje rundt omkring i kommunestyrene, formante Dørum. – Og da gjelder det å ha to tanker i hodet på en gang. Både det å ta med miljøaspektet i alle saker, men også å tenke nøye igjennom det om et miljøvedtak kan føre til noe negativt for miljøet i annen sak.

Flest fra Haram
Mange av lagene fra Møre og Romsdal var til stede, men aller flest deltagere var det fra Haram Venstre, noe som gleder lokallagsleder Ole Johan Høyberg.

En solid Venstre-trio; Thomas Vadset, Ole Johan Høyberg (begge Haram Venstre) og Odd Einar Dørum.

Foto: CHL

– Vi har en meget god “drive” i laget om dagen. Etter en tung prosess rundt listestilling foran forrige valg har det nå løsnet skikkelig med både Venstre-politikere som markerer seg i styrer og utvalg, og samtidig som antallet som engasjerer seg i laget stiger.

Høyberg akter ikke å hvile seg på laubærene selv om pilene peker oppover. – Nei nå må vi være på hugget. Det er veldig viktig at vi nå engasjerer også de passive medlemmene og at vi rekrutterer nye.

Kristian Stråmyr, Haram Venstre

Miljøplan
Haram Venstres representant i Komite for plan og utvikling, Kristian Stråmyr, kommer til å legge ekstra jobb i det Dørum sa om kommunale miljøplaner.
– Jeg vet kommunen har en slik plan, men er mer usikker på hvor aktivt den brukes. Den bør både oppdaterers ofte og brukes til enhver tid, så det skal jeg ta tak i, sier Stråmyr.

På møtet informerte lagene om hva som de ville legge vekt på i miljøsakene i tiden fremover. Haram Venstres Christian Holstad Lilleng mente at man må tenke praktisk miljøvern som når inn til folk.
– Klarer man å koble miljøsakene opp mot folks lommebøker er mye gjort. Ikke alle er like opptatt av miljøvern, men lommeboka har de fleste oversikt over. Suksessen rundt varmepumper er et tydelig eksempel på dette; både engergisparing og pengesparing, avslutter Lilleng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**