SFO — er vi fornøyd med opplegget?

Venstre har levert en interpellasjon om SFO ordningen, som blir tatt opp i neste kommunestyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Interpellasjon:

Verdal kommune ønsker å framstå som en kommune som gjerne vil at barnefamilier skal slå seg ned her. Økt bolyst — og blilyst, påvirkes av mange forhold. Både bolig og arbeid er viktig. Frididstilbud og kultur betyr mye. Det blir også lagt vekt på om det er nok barnehageplasser og at vi har gode skoler. For mange yrkesaktive er det også viktig at vi legger til rette for gode ordninger for de yngste skoleelevene før og etter skoletid og i skoleferiene.

Slik ordningen fungerer i dag i de fleste kretsene, er åpningstiden i SFO lik skoleruta. Det vil si at SFO er stengt ei uke i høstferien, hele jula og noen dager før og etter, hele vinterferien, hele påskeferien og i skolens sommerferie. Dessuten er det kun hel plass i SFO og ikke graderte plasser som mange andre kommuner har.

En SFO-ordning må etter Venstres syn tilpasses de behov foreldre og barn faktisk har. Det må derfor finnes løsninger slik at SFO evt. i samarbeid med barnehagene, kan gi tilbud hele året. Ordningen må også være mer fleksibel og det må kunne tilbys graderte plasser.

Mange foreldre er også frustrerte når det gjelder endringer vedr. skyss og SFO.

Hverdagene er viktig for familiene. Et SFO-tilbud som ikke dekker faktiske behov gjør tilværelsen vanskelig for mange. Da hjelper det ikke med en velkomstpakke på service-torget.

Uten gode ordninger for barna blir ikke Verdal en by for familier uten nettverk, eller for sårbare familier. Slik kan vi ikke ha det.

Forslag:

Sak om SFO taes opp i Komité, Mennesker og livskvalitet, med tanke på en grundig gjennomgang av hele ordningen – og spesielt med tanke på bedre åpningstider. Dette må gjøres så snart som mulig slik at evt. økte utgifter kan innarbeides i budsjettet fra 2013.

Åpningstider bedre tilpasset familienes behov samt muligheter for graderte plasser, bør kunne gjennomføres senest fra neste skoleår.

Verdal, den 10.09.12

Verdal Venstre, Brita Kleven Thorsvik, gruppeleder