Møte i bystyret 29. august

I det første bystyremøtet etter sommerferien behandles blant annet saker om arbeidet rettet mot narkotikaomsetning i Oslo sentrum, regulering til flerbrukshall på Lambertseter og sykkelrute mellom Klemetsrud og Ryen. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet. Du kan også følge med på Oslo kommunes web-tv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

15:00 Opprop. Venstre er representert ved gruppeleder Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

15:10 Bystyret behandler forslag fra A om økt rekruttering til foreldreveiledningsprogrammet ICDP som første sak. Helse- og sosialkomiteens enstemmige innstilling er at byrådet skal holde bystyret orientert om arbeidet med å øke rekrutteringen, og vurdere om det er hensiktsmessig å integrere ICDP i f. eks. introduksjonsprogrammet for nyanskomne innvandrere. Byråd Anniken Haugli redegjør for hvordan kommunen arbeider med programmet i dag. Alle bydelene har veiledere, og samarbeider med voksenopplæringen for å rekruttere til ICDP, men det kan være vanskelig å plukke opp alle som vil ha nytte av det på denne måten, så Haugli, og ønsket forslaget om å se tilbudet i sammenheng med introduksjonsprogrammet velkommen. Saken ble enstemmig vedtatt.

15:25 Forslag fra SV om å gi bydelsutvalgene myndighet til selv å ansette bydelsdirektører. Toril Berge tar ordet, og sier at Venstre er stolte av å være det eneste av de mellomstore partiene som er representert i samtlige bydelsutvalg. Bydelsdirektørene har i dag to overordnede instanser, byrådet og bydelsutvalget. Det gjør at man må utrede og vurdere grundig dersom man skal gjøre endringer i strukturen. For Venstre er det viktigste at de lokale representantene får gode arbeidsvilkår for å jobbe med viktige lokale saker, som byutvikling, beboerparkering og åpningstider for skjenkesteder. Vi vet også at det i mange bydeler, som Vestre Aker, har etablert en god praksis for samarbeid om ansettelser, og det tror vi dagens vedtak vil bidra til å viderføre også til andre bydeler.

15:40 Det blir vedtatt at byrådet skal sikre at BU-leder gis mulighet til å medvirke i intervjuer og ansettelser av bydelsdirektører, og at gruppelederne for de øvrige partiene også bør involveres i prosessen.

15:40 Ordføreren går raskt gjennom noen formaliasaker, før bystyret går videre til å behandle forslag fra SV om økt bolighjelp til studenter. Forslaget går ut på at kommunen skal fremskaffe nødboliger til studenter i august og september, samt tilby visningsassistanse for tilflyttere til byen.

15:50 Julianne Ferskaug tar ordet, og beskriver ansvarsfordelingen mellom stat, fylke og kommune. Kommunene har ikke så mye ansvar for å frembringe studentboliger, utover å tilrettelegge arealer. Oslo har likevel gjort så mye som mulig. Man har brukt kommunens forkjøpsrett til kjøpe tomter for å overføre dem til Studentsamskipnaden, og når det viste seg at man hadde 50 ledige leiligheter på Sagene, kastet byrådet seg rundt så raskt at SiO knapt rakk å følge med. Vi har også lagt inn et massivt studentboligløft i reguleringsplanen for Bjørvika. Oslo kommune prioriterer studentboliger, og vi håper staten vil bli med på laget etter hvert, avsluttet Ferskaug.

16:05 Terje Bjøro holder også et innlegg i debatten om bolighjelp for studenter, hvor han roser både forslagsstiller og byutviklingsbyråden for gode initiativer og godt samarbeid med studentsamskipnaden. Det er imidlertid ikke noe mål å institusjonalisere alt, og voksne studenter har et selvstendig ansvar for å skaffe seg bolig, sa Bjøro, og avsluttet med å si at det viser seg dessuten at ting som regel løser seg selv, nettopp fordi studentene er i stand til å ta dette ansvaret.

16:15 Det blir vedtatt å be byrådet sørge for at bolig er tema i samarbeidsorgan mellom byrådet, høyere utdanningsinstitusjoner og studentenorganisasjonene.

16:20 Bystyret går videre til å behandle forslag fra A om tilrettelegging for muslimske bisettelser. Julianne Ferskaug tar ordet, og berømmer forslagstillerne for å ha fremmet en viktig sak. Venstre støtter forslaget, men mener at når man først skal gå inn på dette temaet, er det naturlig å se nærmere på om det også er andre trossamfunn som har behov for mer tilrettelegging enn Gravferdsetaten i dag er i stand til å tilby.

16:30 Det blir enstemmig vedtatt at Gravferdsetaten skal tilrettelegge for muslimske bisettelser etter kl. 15:00 på fredager, og at byrådet skal gå i dialog med trossamfunnene for å kartlegge om det også er andre tilpasninger som bør gjøres.

16:40 Bystyret debatterer sak om Teaterplassen. Saken skal i utgangpunktet behandles i Byutviklingskomiteen, men ettersom Rødt ikke sitter i denne komiteen, blir den også løftet inn i bystyret.

16:45 Espen Ophaug tar ordet, og foreslår at saken ikke ferdigbehandles i bystyret, ettersom komiteen ennå ikke har sett den konkrete søknaden.

16:45 Byutviklingsbyråden redegjør for kvalitetene i prosjektet, slik skissene ser ut i dag. Det blir et godt byutviklingsgrep, hvor området får mer lys og mer aktivitet på gateplan, sier byråden, og understreker at komiteen må ta stilling til de konkrete dispensasjonene i den normale saksbehandlingen.

16:50 Bystyret behandler detaljregulering av Dagaliveien 46 – 52. Terje Bjøro tar ordet, og sier at dette er snakk om et boligområde, og at det derfor er riktig å legge saken på is i denne omgang. I fremtiden kan det imidlertid bli behov for å se nærmere på behovet for veiutvidelser, men i dag er ikke dette behovet tilstede, avsluttet Bjøro.

16:55 Ordføreren utsetter votering om Dagaliveien, da komitéinnstillingen er noe uklar. Deretter går bystyret raskt gjennom enstemmige byutviklingssaker uten debatt. Det blir blant annet vedtatt å regulere en flerbrukshall på Lambertseter, i sammenheng med Radiohuset barnehage, og sykkelrute mellom Klemetsrud og Ryen. Voteringene avbrytes kun av en habilitetsdebatt vedrørende enkeltrepresentanter med boliger i aktuelle områder.

17:05 Bystyret går videre til detaljregulering av Kabelgaten 22 – 26 til forretning/skole/kontor. Området skal høre til Kuben yrkesarena. Espen Ophaug tar ordet, og redegjør for en litt pussig debatt i byutviklingskomiteen, angående uteoppholdsarealet, som blir et godt stykke under normen. Når Venstre likevel går inn for reguleringen er det under en del forutsetninger, deriblant at det ikke er aktuelt å lage barne- eller ungdomsskole, og at Kabelgata skal bli en miljøgate. Det er dessuten etablert gode innearealer, og en stor andel av lærlingene på skolen vil til en hver tid være ute i en bedrift, sa Ophaug, og fortalte at både han og rektor på den kommende skolen er entusiastiske til prosjektet, til tross for et noe begrenset uteareal. Detaljreguleringen blir enstemmig vedtatt.

17:25 Ordføreren går videre til enstemmige saker. Det blir blant annet vedtatt at byrådet skal undersøke behovet og interessen for å etablere et bygningsvernsenter, diverse delegasjonssaker, utnevnelse av meddommere, eiendomssalg og overliggende årsrapporter.

17:30 Bystyret tar middagspause. Oppdateringene herfra fortsetter ca. 18:30

18:30 Bystyret gjenopptar forhandlingene med muntlig spørretime. Her får byrstyrets medlemmer mulighet til å stille spørsmål om aktuelle saker til byrådet.

18:30 Første spørsmål er fra Tone Tellevik Dahl (A), og omhandler muligheten for erfaringsutveksling mellom private og offentlige sykehjem. Byråd Aud Kvalbein svarer at man i Oslo kommune har utviklet et omfattende kvalitetskarteleggingsverktøy, og at det gjennomføres felles brukerundersøkelser for alle sykehjemmene. Disse viser at kvalitetsforskjellene mellom forskjellige driftsformer er i ferd med å viskes ut.

18:40 Neste spørsmål er fra Marianne Borgen (SV), og handler om skoleveien i Veitvedtveien. Byråd Elvestuen forteller at Bymiljøetaten har etablert et godt samarbeid mellom FAUene på skolene, og at det jobbes systematisk med å utbedre skoleveier skole for skole. Det foreligger imidlertid ikke konkrete planer for Veitvedtveien per i dag. Det arbeides også med en plan for å redusere tungtransporten, som det er mye av i Groruddalen.

18:45 Jøran Kallmyr (Frp) stiller også spørsmål til byråd Elvestuen om sykkelveien i Enebakkveien, og om sykkelveinormene er for begrensende når det gjelder å finne gode sykkeltraseer i Oslo. Byråden svarer at han ønsker å kunne være mer fleksibel i anleggelse av sykkelveier, men at dette er et faglig spørsmål som nødvendigvis må sees i en større sammenheng. Oslo kommune har opprettet Sykkelprosjektet, som arbeider konkret med denne typen problemstillinger. Den viktigste debatten fremover handler om i hvor stor grad man skal skille ut sykkelveier fra det ordinære veinettet, avsluttet Elvestuen.

18:55 Reza Rezae stiller spørsmål om hvorvidt de private sykehjemmene hvor ansatte er i streik får redusert overføringen fra kommunene. Byråd Kvalbein har ikke regnskapet tilgjengelig, og vil derfor besvare spørsmålet skriftlig, men understreker at det ikke er snakk om “overføringer”, men betaling for kjøp av tjenester.

19:05 Harald Nissen (MDG) stiller spørsmål til byråd Elvestuen om et arkitektforslag om å plassere ut bikuber langs Akerselva. Elvestuen svarer at byrådet er åpne for at det kan drives birøktning i Oslo, men at det avhenger av at noen er interessert og villige til å drive denne røkten. Dersom det kommer konkrete søknader om røkt langs Akerselva vil byrådet vurdere det, men jeg vil ikke her og nå ta stilling til om det er en riktig plassering, avsluttet Elvestuen.

19:10 Kahlid Mahmood (A) stiller spørsmål til byråd Elvestuen om den pågående konflikten i City Taxi, hvor sjåførene ikke har fått utbetalt godtgjørelse fra sentralen. Elvestuen svarer at kommunen ikke kan ta ansvar for at folk ikke skal havne i privatrettslige konflikter, som dette utvilsomt er. Det kommunen imidlertid kan gjøre, er å kontrollere om sentralene overholder forskriften, men den gjeldende forskriften har for få sanksjonsmuligheter. Derfor er det viktig for byrådet å få på plass en ny forskrift. Dagens forskrift fungerer ikke bra nok, vi må ha flere miljøkrav og bedre konkurranse sentralene imellom, avsluttet Elvestuen.

19:20 Ingvild Reymert (SV) stiller spørsmål til byråd Bård Folke Fredriksen (H) om han er fornøyd med kommunens innsats i boligutbyggingen i Oslo. Byråden svarer at kommunens ansvar er å regulere mer enn nok boligtomter, så utbyggere kan sette igang utbygging når behovet tilsier det. Oslo har 22 000 ferdigregulerte tomter, og de kommende årene må vi fortsette å regulere nye tomter til boligbygging. Byrådet er imidlertid avhengig av at utbyggere sender inn reguleringsforslag, og derfor arbeider kommunen selv med reguleringsplaner, for eksempel på Filipstad og Gjersrud/Stensrud-området.

19:25 Odd Einar Dørum følger opp, og spør om det vil ha en positiv effekt dersom staten lemper på detaljkravene i plan- og bygningsforskriften, om studentboliger blir et eget reguleringsformål og man hever konstnadstaket på utbygging av studentboliger. Byråd Fredriksen svarer bekreftende på dette, og legger til at staten også har et svært høyt antall innsigelsesmuligheter, og at disse med fordel kunne samkjøre sine eventuelle innsigelser.

19:25 Mazyar Keshwari (Frp) stiller spørsmål om hvorfor Bymiljøetaten, etter hans oppfatning i strid med et tidligere bystyrevedtak, satte ut mobile toaletter i Tøyenparken og i Vaterlandsparken. Byrådsleder Stian Berge Røsland svarer at selv om bystyret valgte å ikke vedta de omfattende tiltakene som ble foreslått før sommeren, ville det være galt å stoppe etatens ønske om å undersøke om utplassering av toaletter kunne lette vedlikeholdet av byen.

19:40 Spørretimen avsluttes med dette, og bystyret går videre til forslag fra A om å tillate heroinrøyking i sprøyterommet i Storgata 36. Toril Berge tar ordet, og forteller at Oslo fremdeles har for mange overdosedødsfall. Sprøyterommet har imidlertid en meget rigid lovgivning, og det har idag et røykerom som står tomt, fordi det ikke er lov å ta det i bruk. For Venstre er det viktig å ta ting i riktig rekkefølge, sa Berge. Derfor har Venstre prioritert å utvide Lasso-prosjektet og andre lavterskeltilbud. Å bygge et røykerom det ikke er lov å bruke er ikke en god prioritering av ressurser, og om det hadde vært lov, kan det likevel tenkes det hadde vært en bedre prioritering å utvide åpningstiden i sprøyterommet i stedet, sa Berge, og understreket av problemstillingen er vanskelig. Det er heller ikke slik at Venstre er mot røykerom som sådan, men vi vil være veldig forsiktige med å love rusavhengige å sette i gang tiltak som vi ikke er sikre på at vil kunne settes i gang på en ordentlig måte, avsluttet Berge.

19:50 Toril Berge tar igjen ordet, og sier at Venstre på stortinget vil fremme forslag om at kommunene selv skal få styre innholdet i rusomsorgen. Odd Einar Dørum tar også ordet, og forteller at det var han som var justisminister da sprøyteromsforskriften ble innført. Han mener i dag at forskriften bør gjøres romsligere. Dette må imidlertid gjøres av et flertall på Stortinget.

19:55 Det blir vedtatt at kommuenen først skal opprette et heroinrøykerom, deretter søke om dispensasjon fra forskriften for å få lov til å ta det i bruk.

19:55 Bystyret behandler endringer i komitésammensetninger o.l. uten debatt. Deretter tas regulering av Våronnveien 17 opp til behandling. A fremmer utsettelsesforslag, men dette får kun Fs stemmer.

20:00 Bystyret vedtar detaljregulering for Våronnveien 17 til forretning/kultur/annen tjenesteyting/kontor/bevertning.

20:05 Bystyret behandler forslag fra MDG om senter for urbant og økologisk landbruk. Byråd Elvestuen har oversendt komiteen en detaljert redegjørelse om kommuens arbeid med økologisk landbruk, som kan leses i sin helhet på kommunens nettsider (pdf).

20:10 Odd Einar Dørum tar ordet, og roser forslagstilleren og byråden for gode initiativer. Oslo er bra på økologisk bybruk, hagebruk og parsellbruk, sier Dørum, og foreslår at man nå begynner å se nærmere på overvannsproblematikken som kan oppstå enkelte steder. Byøkologisk landbruk er ikke bare trendy, men en klok og god miljøpolitikk, og komiteen lot seg begeistret over det gode arbeidet byråden har fortalt at gjøres, sa Dørum, og avsluttet med å minne om at Venstre i sin tid også kjempet for å bevare salamanderbestanden i Bergdammen.

20:15 Byråd Elvestuen sier han setter pris på forslaget, og at det er viktig for byrådet å arbeide videre med byøkologisk landbruk. Han er imidlertid ikke enig i forslaget om at det opprettes ett enkelt senter for dette, da han mener at Oslo har mange gode steder som driver slikt arbeid, og at alle disse bør videreutvikles. Dette handler også om biologisk mangfold, og det gjøres et omfattende arbeid, blant annet i Maridalen og ute på øyene, for å bevare dette, avsluttet Elvestuen, og varslet at byrådet vil komme tilbake med en urban oppfølgning av landbruksmeldingen som er vedtatt på Stortinget.

20:20 Bystyret vedtar enstemmig at byrådet skal videreføre og intensivere arbeidet med byøkologisk landbruk.

20:20 Bystyret behandler forslag fra Ungdommens bystyremøte om ny sentrumstunnel. Komiteen har i sin behandling gitt sin støtte til forslaget, og viser til prioriteringen av dette i blant annet Oslopakke 3.

20:25 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at realpolitikken nærmer seg idealpolitikken når man har fått en så tydelig kollektivprioriteringer i Oslo. Dette vil bli en modell for andre byer, sier Dørum. En sentrumstunnel er viktig for transporten i Oslo, men det er avhenging av statlige bidrag, slik alle partier i bystyret ser ut til å være enig om. Da er det viktig at vi står sammen også om viktige prosesser som klimaforliket på stortinget, sa Dørum, og avsluttet med å understreke at Ungdommens bystyremøte er et viktig organ som får mye gjennomslag i Oslo.

20:30 Ola Elvestuen tar også ordet, og roser ungdommen for sin prioritering. Gjennomføringen krever et systematisk arbeid over mange år, for vi har mange andre prosjekter som også skal realiseres, for eksempel Lørenbanen, Fornebubanen og Ahusbanen, sa Elvestuen, og fortalte at han opplever at samarbeidet med staten fungerer godt når det gjelder prosjektering av sentrumstunnel i sammenheng med ny jernbanetunnel. Vi er godt i gang, men disse sakene må nødvendigvis følges opp i lang tid, avsluttet Elvestuen.

20:35 Bystyret behandler forslag fra Ungdommens bystyremøte om utvidelse av nattavganger på bussen.

20:40 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at komiteen har enstemmig vedtatt at informasjonen om nattbussavgangene skal styrkes, og at byrådet skal komme tilbake til bystyret med en sak om fremdriften i arbeidet med å utvide nattrutene. Nattbusser handler også om trygghet, og dette har vært en viktig sak for Venstre i lang tid, avsluttet Dørum.

20:45 Ola Elvestuen får ordet, og minner bystyret om at både kollektivbudsjettet og -tilbudet er styrket inneværende år. Nattbusstilbudet er styrket kraftig de siste årene, ikke minst ved at det borgerlige flertallet bestemte at vanlige billetter skulle gjelde også på nattbussen. I tillegg har vi utvidet antallet avganger, og det er også ønskelig å få til ytterligere utvidelser, avsluttet Elvestuen.

20:45 Komiteens innstilling blir enstemmig vedtatt.

20:45 Bystyret går videre til eiendomssalg fra Bymiljøetatens portefølje. Finanskomiteen har vedtatt nokså detaljerte merknader, som sier at man først skal undersøke om nåværende leietagere ønsker å kjøpe eiendommen, og dersom de ikke ønsker det skal overdragelse først skje når leieforholdet er avsluttet. Det skal også undersøkes om frivillige organisasjoner er interessert i å kjøpe eiendommene, som forøvrig ikke er i kommunal bruk i dag.

21:00 Det blir vedtatt å selge eiendommene, under forutsetningene som er definert i flertallsmerknadene.

21:00 Bystyret behandler sak om det såkalte sentrumsarbeidet, altså innsatsen rettet mot de åpne russcenene i Oslo sentrum.

21:05 Toril Berge får ordet, og sier at saken er bredt forankret i de ulike partiene. Det er positivt at det store flertallet i bystyret er enige om retningen i sentrumsarbeidet, sa Berge, og fortalte at komiteen også har fått noen tilbakemeldinger om ting som ikke fungerer så bra. Det er for eksempel lite poeng i å gi personer uten betalingevne store bøter som skal virke avskrekkende, sa Berge, og understreket at bystyret er enige om de store trekkene i sentrumsarbeidet, nemlig at det må være et samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten, kommunale lavterskeltilbud og frivillige organisasjoner, som har tett dialog med politiet og brukerorganisasjonene. Det kanskje aller viktigste er imidlertid at vi er enige om at byens offentlige rom er for alle, sa Berge, og understreket at dette betyr at rusavhengige har rett til å oppholde seg på byens møteplasser, men også at alle andre skal kunne føle seg trygge i de samme områdene. Berge avsluttet sin innlegg med å etterlyse en mer radikal tilnærming i det statlige behandlingsapparatet, for eksempel ved å tilby heroinassistert behandling.

21:25 Det blir enstemmig vedtatt å videreføre og intensivere sentrumsarbeidet, og at brukerorganisajonene skal involveres sterkere i arbeidet.

21:25 Bystyret behandler sak om plassering av kommunens brukerråd (eldrerådet, rådet for funksjonshemmede og rådet for innvandrerorganisasjoner).

21:30 Toril Berge tar ordet og sier at det viktigste for Venstre er at rådene fungerer godt. Det har i denne saken tatt lang tid å komme frem til den beste løsningen, men vi har sett hen til hvordan dette organiseres i staten, hvor rådene ligger til BUF-etat. Målet må uansett være å involvere rådene tettere i den politiske saksbehandlingen, og det tror jeg vi vil oppnå med det forslaget vi til slutt har landet på, avsluttet Berge.

21:40 Bystyret vedtar enstemmig å samle brukerrådene i et felles sekretariat i Rådhuset, tilknyttet byrådet.

21:45 Ordføreren hever møtet, og ønsker vel hjem. Oslo Venstre takker for følget, og ønsker velkommen tilbake til neste bystyremøte 26. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**