Innlegg: Alle bør vurderes som blodgivere

– Det er ikke en menneskerett å skulle gi blod, og det bør generelt være strenge helsemessige krav til alle blodgivere. Men blodbankene trenger mer blod, og alle bør ha rett til en individuell vurdering av egnethet som blodgiver, uavhengig av seksuelle preferanser, skriver Eva Kvelland (V) i et innlegg i dagens Fædrelandsvennen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Eva Kvelland

Da jeg for en tid tilbake meldte meg som blodgiver, ble jeg vurdert som uegnet og sendt hjem fordi jeg er allergisk mot penicillin. Det ble bestemt ut fra en individuell helsemessig vurdering av meg, og ikke ut fra min seksuelle legning. Og slik bør det være for alle. I dagens lovverk er det forbudt for menn som har sex med menn å gi blod. Det gjør lovverket både utdatert og diskriminerende. Det er ikke en menneskerett å skulle gi blod, og det bør generelt være strenge helsemessige krav til alle blodgivere. Men blodbankene trenger mer blod, og alle bør ha rett til en individuell vurdering av egnethet som blodgiver, uavhengig av seksuelle preferanser.

Bakgrunnen for forbudet er at sex mellom menn gir økt risiko for hepatitt og HIV. Antistoffene mot disse sykdommene er imidlertid alltid sporbare i blod i løpet av 3 måneder etter smitte, og i svært sjeldne tilfeller opp mot et halvt år. Homoseksuelle menn, som f.eks. er i faste forhold og ikke har byttet partner på ett år, kan ikke sies å bedrive risikoatferd. Likevel blir man utestengt på livstid fra å gi blod.

Heterofile som bedriver risikoatferd får derimot karantenetid og blir individuelt behandlet. I Sverige har man valgt å ha en karantenetid for homofile på 1 år. ?Det er ikke galt å gi personer med risikofylt atferd karantenetid, men det er galt å behandle mennesker fra en gruppe som om de alle hadde slik atferd til enhver tid.

Blodbankene har lenge rapportert om blodmangel. Spesielt er dette et problem ved de største sentralsykehusene, hvor man trenger blod i forbindelse med donasjoner. Det er underlig at samtidig som man klager over få blodgivere, nekter man en gruppe mennesker å gi blod på grunn av kjønn og legning. En kvinne som har sex med en biseksuell mann, får karantenetid på seks måneder, mens en mann som har sex med en annen mann blir utestengt på livstid. Det gir liten mening. Dermed må Norge følge etter Sverige og avslutte en diskriminerende og utdatert blodgiverpraksis overfor menn som har sex med menn. Alle bør vurderes som blodgivere på individuelt grunnlag, og regjeringen bør sikre at kun helsemessige årsaker ligger til grunn for utestengelse.? Slik det gjorde i mitt tilfelle.

Eva Kvelland
Bystyremedlem (V)

•Kvelland kommenterer også saken i denne artikkelen på fvn.no (#ABO)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**