Østfold — foregangsfylke på klima

– Miljøvennlig transport, søppelsortering og grønt næringsliv vil gjøre Østfold til et mer klimavennlig fylke, skriver Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Klimakampanje

Foto: Per Lien

Natur og Ungdom har utfordret alle klimaforlikspartnerne til å peke på hva Østfold kan gjøre for å gå i front i klimasaken. Det er bra. Vi trenger flere som presser oss på å drive god og fremtidsrettet klimapolitikk.

Venstre er opptatt av mer miljøvennlig transport. I fylkestinget har vi vært en ganske ensom stemme for å satse på kollektivtrafikk til og fra jobb i Østfoldbyene. De øvrige partiene mener ungdom og pendling til Oslo med tog er det eneste man bør prioritere oppgradering av tilbudet til. Det er Venstre uenig i. Det hjelper ikke å oppdra ungdom til å reise kollektivt når det ikke fins et tilbud tilpasset voksnes reisevaner. I tillegg må fylkeskommunen gå i front og kjøpe kjøretøy på miljøvennlig drivstoff. Nye busser skal gå på biogass, andre kjøretøy bør gjerne være elbiler.

Søppelsortering er undervurdert i klimakampen. Halden er den kommunen i Norge som er best på å sortere matavfall. Frevars anlegg er tilpasset hele Fredrikstads søppelmengde, men tar i stedet i mot søppel fra andre byer så lenge Fredrikstad ikke har sentralkompostering. Dersom kommunene i Østfold ble flinkere til å utnytte matavfallet så kan vi få mer miljøvennlig transport og utnytte dette til oppvarming av Østfoldkommunene.

Det siste, men likevel viktige punktet, jeg vil ta opp i denne sammenhengen er behovet for et grønt næringsliv. Med flere gründere, tilrettelegging for nye grønne ideer kan vi forberede oss på fremtiden. Uten at skolesystemet og næringspolitikken tar opp i seg grønne perspektiver kan vi ikke være i front i tiden fremover.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**