Ved oppgraderingen av Markveien ønsker Venstre bedre tilrettelegging for syklister

Grünerløkka Venstre er bekymret for at Bymiljøetatens arbeid med å omgjøre Markveien til gå- og handlegate ikke blir tilstrekkelig tilrettelagt for syklister.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres omforente forslag med Ap og SV til uttalelse om Markveien fikk flertall i bydelsutvalget på Grünerløkka. Høyre og FrP stemte mot forslaget.

Både bydelsutvalget og bystyret har fattet vedtak om at Markveien skal oppgraderes til gå- og handlegate. Bymiljøetatens arbeid med byggeplanen ble påbegynt i mars 2012 og prosjekteringen avsluttes desember 2012. Byggestart planlegges vår 2013, men det er avhengig av midler fra bystyret. Bymiljøetaten har lagt fram foreløpige planer på deres hjemmesider:

Bydelsutvalgets vedtaket sier følgende:

Bydelsutvalget viser til bystyrets vedtak:
1. Byrådet bes med utgangspunkt i vedtatt regulering igangsette arbeidet med omgjøring av Markveien til gå- og handlegate. Byrådet bes involvere bydelen i arbeidet.

2. Byrådet bes særlig vurdere hvordan det kan legges bedre til rette for syklister, herunder å legge til rette for sykkeltrase i Markveien. En slik vurdering må ses i sammenheng med etablering av sammenhengende sykkeltraseer gjennom sentrum i Oslo.

Bydelsutvalget kan ikke se at bystyrets vedtak er oppfylt ved fremlagte prosjektplan. Spesielt er bydelsutvalget kritisk til at dagens kjøremønster skal opprettholdes, samtidig som forholdene for syklister synes å ha blitt dårligere, snarere enn bedre. Bydelen kan heller ikke se at den har vært involvert i prosessen etter bystyrets vedtak.

Bydelsutvalget ber bymiljøetaten redegjøre for hvorfor man har sett bort i fra vesentlige punkter i bystyrets vedtak i bydelsutvalgets møte 20. September 2012.

Kopi: bystyrets samferdsels- og miljøkomité
Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**