Vis menneskelighet med asylbarna

– Styret i Hedmark Venstre er opprørt over regjeringens manglende evne til å ta asylbarnas rettigheter på alvor, og foreslår endringer i regler og praksis for å bedre situasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Våren 2012 har vi fått se tydelig hvordan det går når systemet prioriteres framfor det enkelte menneske. Vi har fått en uverdig situasjon der barn med asylsøkende foreldre ikke er blitt tatt hensyn til, men er blitt transportert ut av landet til tross for at de har fått en klar tilknytning til Norge.

Hedmark Venstre krever at de barna som allerede nå er her i landet og er så store at de har gått minst 1 1/2 år på skiole her, får bli i landet sammen med sin familie – også med de søsknene som i mellomtiden måtte ha rukket å fylle 18 år.

Samtidig må reglene endres slik at denne ordningen innføres som permanent og at barnefamilier sikres endelig vedtak i asylsakene sine innen 1 1/2 år etter at de registrerte seg som asylsøkere. Hvis denne fristen ikke overholdes vil Hedmark Venstre at familiene skal gis oppholdstillatelse hvis de lojalt har samarbeidet med utlendingsmyndighetene underveis i søknadsprosessen.

Etter at endelig avslag er truffet må det settes en ny frist på maksimalt 1 1/2 år for myndighetene til å sørge for uttransportering. Hvis denne fristen ikke kan overholdes må familiene likevel få oppholdstillatelse i Norge.

Hedmark Venstre synes det er sørgelig at den rødgrønne regjeringa lar hensynet til systemet være avgjørende. Venstre vil ikke slutte å si fra før regjeringa begynner å sette hensynet til barna først. Det er systemet som har sviktet. Asylsøkerne har ikke fått avgjort sine saker innen rimelig tid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**