Venstre vil sette som mål at hver tredje reise skal foregå kollektivt i 2050, og vil lage en egen handlingsplan for å nå dette med vekt på at folk skal ta buss til og fra jobb. Partiet fikk overraskende støtte fra Frp, men resten av fylkestinget sa nei.
– På denne måten følger vi opp klimaforliket i Stortinget, som sier at hver fjerde reise i 2050 skal være kollektiv. Da må folketette fylker som Østfold ligger på et noe høyere nivå, sier Sandsmark til SA.
Frp, som ble skviset ut av klimaforhandlingene nylig, støttet overraskende Venstres forslag. Partiet som skviset ut Frp, Arbeiderpartiet, ville på sin side ikke være med på å tallfeste et slikt mål.
Også Sandsmark er opptatt av å få til et samarbeid med næringslivet. Han mener trafikkveksten særlig må komme i Nedre Glomma- og Mosseregionen, der det ifølge ham er et like stort befolkningstetthet som i bydelene i indre by i Oslo.
– Vi må gjøre konkrete avtale med arbeidsgivere, for eksempel ved å legge opp bussruter etter skiftene på Borregaard. Det vil gjøre det enklere for folk å ta buss, samtidig som det blir billigere for dem som i dag må ha to biler på grunn av jobben, mener Venstrepolitikeren.