En stengning er en åpning

Og da bestemte bystyret seg endelig for å stenge bybroa for biltrafikk. Et standpunkt Venstre som eneste parti var tindrende klar på gjennom hele valgkampen. Et standpunkt som vi fikk mye pepper for, men som vi sto stødig på hele tiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Nå kommer de andre partiene diltende etter. Det er et gledelig standpunkt, men betenkelig at man ikke kan være klar overfor velgerne før valg og ikke bare etter.
Og hvorfor så tindrende klar på at dette er positivt? Jo fordi en stengning er en mulighet for en åpning av bybroa. Venstres visjon er et sammenhengende handletorg fra Strømsø torg til Bragernes torg via bybroa. Vår visjon er handelspaviljonger og marked over den ærverdige bybroa. Det å bevege seg fra Strømsøsiden til Bragernessiden, eller omvendt, bør bli en sammenhengende kultur og handelsopplevelse.

Muligheter
Det er mulig. Det er mulig å kombinere en god kollektivavvikling med en slik handelsbro dersom den politiske viljen er der.
Det vil være meningsløst å stenge bybroa for biltrafikk uten en visjon om hva man ønsker med den som et bindeledd mellom de to "byene" Strømsø og Bragernes.
Jeg håper de andre partiene kommer diltende etter også i denne saken og at en ny start for bybroa kan bli en ny giv for sentrumshandelen. Et stortorg med kultur og opplevelser, med bybroa som en viktig handelsakse i midten, vil være en unik handelsopplevelse som kan bli ettertraktet langt utenfor Drammens grenser.

Ståle Sørensen

Foto: Torbjørn Tandberg