Møte i bystyret 13. juni

I det siste bystyremøtet før sommerferien behandles blant annet Oslopakke 3, mulig salg av Oslo kino, aktiviseringsplan mot fattigdom, og narkotikaforebyggende tiltak i Oslo-skolen. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet, som du også kan følge på Oslo kommunes web-tv

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

12:00 Opprop. Venstre er representert med Odd Einar Dørum, Guro Fjellanger, Terje Bjøro (møter for Espen Ophaug), Anders Bergsaker (møter for Julianne Ferskaug) og Haakon Riekeles (debuterer i bystyresalen som vara for Toril Berge).

12:05 Ordføreren åpner for debatt om Oslo kino. Du kan lese mer om saken her.

12:15 Anders Bergsaker tar ordet, og sier at den teknologiske utviklingen gjør at Oslo Kino står ved et veiskille. Det er naturlig å stille spørsmål om hvorvidt kommunen er den beste eieren når vi vet at behovet for investeringer er større enn det kommunen har mulighet til å finansiere, sa Bergsaker, og understreket at et mulig salg vil være motivert av et ønske om å viderutvikle kinoen til å fortsatt gi befolkningen et godt kulturtilbud. Det er lenge siden kinoprogrammet har vært politisk styrt, og i fremtiden trengs det eiere med rask omstillingsevne og vilje til å investere. Det finnes heller ikke belegg for å hevde at en privateid kino vil gi et tilbud med færre smale filmer, sa Bergsaker. Det er bare å se til våre naboland, hvor man har hatt suksess med etablering av nisjekinoer ved siden av det brede tilbudet, sa han, og avsluttet sitt innlegg med å minne om at det i dag bare blir gitt fullmakt til å selge Oslo kino, og at det vil være pris og konsesjonsvilkårene som avgjør om et eventuelt salg skal gjennomføres.

12:35 Kulturbyråd Hallstein Bjercke tar ordet, og understreker at byrådet ønsker fullmakt til å selge dersom man får rett pris fra rett kjøper. Det er bare ved å åpne for et salg vi kan sikre at byens innbyggere får det beste kinotilbudet også i fremtiden, sa Bjercke, og fortalte forsamlingen om den store utviklingen kinimarkedet har gjennomgått de senere årene. Kinoen har ikke det samme samfunnsoppdraget den hadde tidligere, og det ville vært dårlig eierskap og dårlig forvaltning å ikke ta innover seg endringer i forutsetningene, sa Bjercke. Kommunen skal styre gjennom konsesjonsgivning, drifts- og produksjonsstøtte, og støtte til filmfestivaler. Alt dette innebærer en mer offensiv kulturpolitikk enn kommunalt eierskap, som har vært riktig i fortiden, men neppe vil være det i fremtiden, fortsatte han, og avsluttet med å gjenta at når byrådet sier at man bare skal selge til rett kjøper, betyr det at man krever evne og ambisjoner til å fremdeles tilby det gode kulturtilbudet Oslo Kino har stått for i lang tid.

12:55 Byrådslederen tar ordet, og gjør et forsøk på å analysere debatten så langt. Det viktigste for alle er å prøve å svare på spørsmålet om hvordan vi sikrer et godt kinotilbud i fremtiden, sier Røsland, og drar bystyret gjennom kinoens histore siden oppstarten. Det har vært mange eierformer opp gjenomm årene, men de siste tiåret har det vært kommersiell drift i kommunal regi. Dagens sak er et logisk neste skritt i en utvikling som begynte for lenge siden, konkluderte byrådslederen.

13:05 Votering. Byrådet gis fullmakt til å selge Oslo Kino dersom man får en god pris av en god kjøper.

13:15 Terje Bjøro tar ordet til en sak fra kontrollutvalget om skolenes saksbehandling forspesialundervisning. Han sa at Venstre har stor tillit til at skolenens rektorer gjør en god jobb for alle elever, men understreket at rapporten avdekker forhold det er viktig at byrådet følger opp, om nødvendig med midlertidige tiltak.

13:20 Bystyret behandler kontrollutvalgets sak Overordnet analyse og plan for forvaltningsrevisjon 2012-2016. Saken kan ikke med noen rimelighet forventes å forårsake noen mediestorm, men det legges viktige premisser for kommunens saksbehandling, internrevisjon osv. Saken vedtas enstemmig.

13:25 Årsrapportene til Oslo konserthus og Oslo Nye Teater tas til orientering uten nevneverdig debatt. Årsrapporten til Oslo Teknopol behandles også uten debatt, men med en forsikring fra byråd Bjercke om at selskapets fremtidige situasjon vil bli avklart innen årets utgang.

13:35 Bystyret går videre til å behandle byutviklingssaker. Terje Bjøro tar ordet til saken om regulerng av samlokalisering av Nesoddbåtene og øybåtene. Dette gjør Oslo til en bedre by, under slagordet “Øy og land, hand i hand”, sier Bjøro, og noterer seg at Byutviklingsbyråden er helhjertet enig med en enstemmig byutviklingskomité.

13:50 Terje Bjøro tar ordet og redegjør for komiteens flertallsinntilling i reguleringssaken for Garver Ytterborgs vei 111b. Området blir regulert til bolig og samferdselsanlegg.

14:00 Toril Berge trer midlertidig inn i bystyret, for å delta i debatten om Helse- og sosialsakene. Vi takker Haakon Riekeles for innsatsen.

14:10 Bystyret behandler sakene Aktivisering mot fattigdom og Handlingsplan for å bekjempe fattigdom og sosiale forskjeller samlet. Toril Berge holder Venstres innlegg i saken, og åpner med å si at det er et overordnet mål for alt politisk arbeid at barn ikke skal måtte vokse opp under fattigdomsgrensen. Under den nåværende regjeringen har det vært en kontinuerlig vekst i antallet mennesker som lever under denne grensen, og selv om jeg tror på at regjeringspartiene skulle ønske at dette gikk i motsatt retning, viser det at fattigdomsproblematikken er langt mer komplisert enn at den kan avskaffes med et pennestrøk, sa Berge, og minnet om at det er arbeid og utdannelse som er de viktigste virkemidlene for å løfte flere ut av en vanskelig tilværelse. Jeg vil gjerne understreke at det gjøres mye godt arbeid ute i bydelene. Det er god grunn til å være stolt over hvor målrettet bydelene jobber på dette området, sa Berge. Men det er samtidig slik at flere av de programmene som drives med statlig støtte og delvis innenfor NAV, er kommet til på forskjellige tidspunkt og har utviklet seg i ulik retning. Komiteen legger frem 7 enstemmige forslag som handler om å justere, forbedre og til en viss grad samordne mengden av tiltak. På flere områder er vi avhengige av at staten forstår våre behov og legger om sine rutiner. Det blir en oppgave for byrådet å ta fatt i, sa Berge og avsluttet sitt innlegg med å si at det blant sosialhjelspsmottakere er mange som for kortere eller lengre tid ikke er i stand til å motta et aktiviseringstilbud. Det må vi selvsagt akseptere, men som hovedregel vil aktivisering kunne være veien inn til en mer aktiv deltakelse i arbeids- og samfunnsliv, avsluttet Berge.

14:55 Toril Berge tar igjen ordet, i en debatt som til nå har vært preget av at manfe er mest interessert i å snakke om ting som ligger et stykke utenfor det saken faktisk inneholder. Berge forsøker å dra det hele ned på jorda igjen ved å minne om at det kan være mange årsaker til at mennesker faller utenfor arbeidsmarkedet. Hun understreker også at byrådet satser på bolig, blant annet har man bevilget over 600 millioner til boligtiltak i årets budsjett. Arbeid mot barnefattigdom er ett av de viktigste ansvarsområdene kommunen har, og derfor er Venstre glade for de gode forslagene som får bredt flertall i dag, avsluttet Berge.

15:05 Bystyret går videre til forslag om tiltak rettet mot bostedsløse.

15:10 Odd Einar Dørum forteller bystyret at Oslo må være like gode som andre storbyer til å samarbeide med frivillige organisasjoner som Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen, og derfor har komiteene vedtatt å styrke dialogen og samarbeidet med disse. Organisasjonenen kan gå inn i en helt annen dialog med uorganiserte grupper enn kommunen kan, og gjennom et samarbeid kan vi sikre at kommunen fremdeles er byen med det store hjertet, da Dørum, og oppfordret bystyret til å legge debatten om tiggeforbud til side. Oslo har en lang historie med tett samarbeid med frivillige om humanitære spørsmål, og det vil vi forsette med i årene som kommer, avsluttet Dørum.

15:30 Ordføreren gjør en iherdig innsats for å avvikle sammenhengende saker før middagspausen. Først behandles forslag om felles sekretariat for kommunens brukerråd (eldrerådet, ungdomsrådet og rådet for funksjonshemmede). Uenigheten går på hvorvidt sekretariatet skal plasseres hos byrådet eller bystyrets sekretariat. Ola Kvisgaard (H) foreslår å sende saken tilbake til komiteen for å forsøke å komme til enighet om dette spørsmålet. Dette blir vedtatt.

15:35 Bystyret vedtar enstemmig at Byrådet bes legge frem en helhetlig handlingsplan for psykisk helsearbeid i kommunen.

15:40 Bystyret tar middagspause. Oppdateringene herfra fortsetter omtrent 16:30.

16:45 Bystyret gjenopptar forhandlingene etter å ha blitt underholdt av finalistene fra Ungdommens kulturmønstring. Ingvill Stapnes Elvestad har tatt over plassen til Toril Berge. Første sak til behandling er Oslopakke 3.

16:50 SVs Marianne Borgen og Frps Mazyar Keshwari har så langt hatt ordet. De er begge svært kritiske til prioriteringene i pakken, dog av noe ulike grunner. For Venstres syn på Oslopakke 3, se blant annet innlegg i Dagbladet av Odd Einar Dørum. Pakken har en kollektivandel på 60% i Oslo, noe som overoppfyller Venstres programfestede målsetning på 50%.

17:00 Odd Einar Dørum tar ordet, og forteller om den dramatiske nyorienteringen i samferdselspolitikken Oslopakkene har representert. Det er en massiv satsning på kollektiv, og de veiprosjektene som er med, går i hovedsak ut på å legge eksisterende veier i tunnel, samt å legge til kollektivfelt, sier Dørum, og kommenterer kort SVs alternative forslag, som etter hans syn bygger på urealistiske forutsetninger om statsstøtte. Som politiker er det bedre å jobbe for resultater enn å drømme om en fugl på taket, sa Dørum, og understreket at jobben som lokalpolitiker ofte går ut på å forsøke å dytte staten i en retning. Dørum avsluttet sitt innlegg med å uttrykke glede over det brede flertallet man har oppnådd, og minnet om at pakken ikke er det eneste, men et av de store og viktige virkemidlene i Oslos klimapolitikk.

17:15 Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen får ordet, og åpner med å understreket det ikke er noen tvil om at Oslopakke 3 er en miljøpakke. Pakken er definitivt basert på en helhetlig tenkning, og ivaretar alle ønsker fra Ruter og de andre aktørene, sa Elvestuen. Dermed legges grunnlaget for omfattende oppgraderinger i trikke- og T-banenettet, og oppstart av Lørenbanen allerede til neste år. Veitiltakene er dessuten viktige byutviklingsgrep, på blant annet Filipstad, Bjørvika og Mangledrud. Med SVs forslag blir det ingen pakke i det hele tatt, og da blir det svært vanskelig å nå kommunens klimamålsetninger, avsluttet Elvestuen.

17:20 Terje Bjøro tar også ordet, og sier at han er stolt av pakken, som han takker Ola Elvestuen, Rune Gerhardsen og Eirik Lae Solberg for å ha forhandlet den frem. Han sier det er trist at SV beveger seg bakover i tid, og fremhever Røa-tunnellen som et spesielt viktig miljørettet veitiltak.

17:30 Guro Fjellanger får ordet, og stiller SV til rette for det hun oppfatter som harselas fra SVs side. Det er Venstre som sammen med Høyre og Krf har presset regjeringen i klimavennlig retning, ikke SV, sa Fjellanger, og avsluttet med å love at når Venstre sitter i byråd, betyr det en offensiv satsning på kollektiv, både over kommunens budsjett om med andre finansieringskilder.

17:35 Odd Einar Dørum tar ordet igjen, og minner om at SV i forrige runde var en mye mer konstruktiv deltager i debatten enn man har sett denne gangen, til tross for at den foreliggende pakken er mye mer miljøvennlig enn den forrige. Dørum brukte forøvrig sitt innlegg til å beskrive for bystyret hvor viktig Manglerudtunnellen og lignende prosjekter vil være for nærmiljøene.

17:35 Ola Elvestuen får også kommentere de øvrige innleggene fra talerstolen. Det er avgjørende at trafikkveksten tas kollektivt, ikke minst for næringslivet, sier han til Frp. Når det gjelder SVs holdning konstaterer Elvestuen at man fra deres side har ønsket og faktisk bestemt seg for at pakken er dårlig, uten å ta sakens realiteter innover seg. Elvestuen avsluttet sitt innlegg med å oppfordre SV til å bidra på Stortinget til at pakken kan vedtas, slik at Lørenbanen ikke blir forsinket.

17:40 Bystyret går til votering. Oslopakke 3 vedtas med 48 mot 11 (SV, R, MDG og FRP) stemmer. En gledens dag for kollektivtilbudet i Oslo og klimamålsetningene.

17:45 Bystyret går videre til å behandle kjøp av tomt i Sandakerveien 101, som skal brukes til skole. Kjøpet blir enstemmig vedtatt.

17:50 Saken om endring i narkotikaforebyggende tiltak i skolen behandles. Les mer om Venstres gjennomslag i saken her.

18:00 Anders Bergsaker tar ordet, og sier at det for Venstre er en selvfølge at elever skal ha de samme grunnleggende rettigheter som alle andre. Narkotikaforebyggende tiltak er et viktig arbeid, men det er avgjørende at man ikke blander sammen etterforskning og forebygging. Derfor er Venstre glade for at det slås tydelig fast at dersom politiet skal gjennomføre narkotikaaksjoner med hund i skolen, skal det innhentes informert skriftlig samtykke fra alle elever. Jeg vil gjerne takke miljøpartiets representanter som løftet denne saken inn i bystyret, og som også foranlediget at det ble fattet gode vedtak både her og på Stortinget, avsluttet Bergsaker.

18:15 Ingvill Stapnes Elvestad tar også ordet, og understreker at forebyggende arbeid ikke bare kan være skremselspropaganda, men må ta sikte på å fange opp de som faktisk er i faresonen på en konstruktiv måte. Venstre er derfor glade for at vi i dag lander på en løsning som vil ivareta elevenes borgerrettigheter, samtidig som man får brukt ressursene politiet og andre har til rådighet på en bedre måte, avsluttet Elvestad.

18:20 Odd Einar Dørum tar også ordet, og understreker at når man i dag vedtar å fastslå at elever har rett til et grunnleggende rettsvern, er det ikke et utslag av snillisme, slik enkelte har hevdet. Det viktigste er jevn og tett voksenkontkakt, basert på respekt og omtanke, avsluttet Dørum.

18:30 Saken blir vedtatt i tråd med komiteens flertallsinnstilling. Bystyret går videre til å behandle høringsuttalelse til ny yrkestransportlov. Odd Einar Dørum tar ordet og redegjør for et presiserende forslag vedr. behov for vandelsattest for alle yrkessjåfører. Saken blir forøvrig vedtatt uten debatt.

18:35 Bystyret behandler forslag fra MdG om utfasing av veisalting. Komitébehandlingen har vist at kommunen allerede jobber etter forslagsstillernes intensjon, og det blir vedtatt at man fortsetter dette arbeidet, og utfaser veisalting så raskt som mulig. Odd Einar Dørum forteller at komiteen vedtok med begeistring å øke trykket på utfasing av veisalting, og forteller bystyret om de negative konsekvensene av veilsalt, ikke minst for trær og annen vegetasjon langs veiene.

18:40 Byråd Elvestuen får oppsummere debatten, og sier at han opplever at det er bred enighet om denne saken, som også er blant målsetningene i byrådserklæringen. Elvestuen sier at han er opptatt av at vedtaket skal få betydning allerede neste vinter, og lover at arbeidet med utfasing av veisalt skal intensiveres fremover. Saken blir enstemmig vedtatt.

18:45 Bystyret vedtar at Trafikanten skal dele rutetidsinformasjon til Googles Transit-løsning. Det åpnes også for å dele data med andre utviklere av ruteinformasjonstjenester. Deretter går representantene videre til å behandle forslag om midlertidige tiltak mot høy luftforurensning i Oslo. Det foreslås å gi byrådet mulighet til å innføre midlertidig forbud mot bruk av dieselbil på deler av veinettet og forbud mot gjennomkjøring for tungtransporten på dager hvor grenseverdiene for N0x-utslipp overskrides eller er i ferd med å gjøre det.

19:00 Odd Einar Dørum sier at det aller viktigste tiltaket man kan gjøre er å sørge for et godt kollektivtilbud. Dessverre er det også nødvendig med noen restriktive tiltak, og byrådet har valgt å prioritere de mest målrettede og effektive. Det er også nødvendig å motvirke tendensen med at flere har kjøpt dieselbiler som følge av regjeringens avgiftspolitikk, sa Dørum, og avsluttet innlegget med å heie på byrådet, og håpe at de får gjennomslag hos staten for å innføre tiltak også på de statlige veiene.

19:05 Ola Elvestuen redegjør for innholdet i saken, og sier at det er det økte salget av dieselbiler som i hovedsak er årsaken til problemene man tidvis opplever på kalde dager i Oslo. Elvestuen sa at det er viktig å gå ned biltrafikken, å gjøre kollektivtrafikken renere, og satse på landstrøm for skip i havnen, som utrulles i disse dager. TIltakene er så dramatiske for byens befolkning at man må prioritere de mest effektive, og da er dieselbiler og tungtransport de riktige siktemålene, sa Elvestuen, og fremhevet også muligheten for en avtale mellom kommunen og næringslivet om grønn varetransport som et av virkemidlene som ligger utenfor denne saken, men som likevel er viktige.

19:15 Saken blir vedtatt mot Fs stemmer. Tilleggsforslagene fra SV og Ap får ikke flertall. Bystyret går videre til å behandle forslag fra SV om hygieniske strakstiltak rettet mot bostedsløse.

19:20 Odd Einar Dørum forteller bystyret om Rom-folkets vanskelige situasjon i Europa. Han sier at han er tilhenger av leskuravtalen, som gjør at man kan få flere offentlige toaletter i byen. Dette er imidlertid ikke noe man kan målrette mot bostedsløse, og det er mye bedre å jobbe tett med de frivillige organisasjonene som kan tilby noen lavterskeltilbud som er praktisk håndterbare, fortsatte han. Komiteen har samlet seg om noen praktiske forslag, som vi har tro på at vil ha god effekt, avsluttet Dørum.

19:25 Ola Elvestuen får redegjøre for byrådets arbeid med utfordringene knyttet til tilreisende bostedsløse. Han sier at det ikke vil være holdbart hverken å tilrettelegge for camping i byrommet eller midlertidige toaletter, og understreker at byrådet er idialog med de frivillige organisasjonene, ikke minst for å lære mer og finne praktiske løsninger. Når det gjelder offentlige toaletter ønsker byrådet å sette ut flere slike, men det har vist seg at når det kommer konkrete forslag om plassering, møter det stor lokal motstand, sa Elvestuen, og avsluttet med å understreke viktigheten av internasjonalt engasjement i saken.

19:40 Ola Elvestuen svarer på spørsmål fra Jøran Kallmyr om Rusken fortsatt fjerner teltleire som er satt opp av bostedsløse. Det er politiet som håndhever loven som sier at det ikke er lov å slå seg ned på samme sted i mer enn tre dager, mens Rusken hjelper til med å rydde opp.

19:45 Bystyret vedtar å få fortgang i arbeidet med leskuravtalen, samt å styrke dialogen med frivillige organisasjoner. Bystyret går videre til å behandle forslag fra Frp om å forby tigging.

20:00 Guro Fjellanger tar ordet, og sier at for Venstre er det først og fremst prinsippielle grunner til å gå mot tiggeforbud. Bondevik II-regjeringen opphevet løsgjengerloven, og Venstre mener dette var en god beslutning, sa Fjellanger, om minnet bystyret om at tiggere ikke er noen ensartet gruppe. Vi kan ikke i det som skal være byen med det store hjertet forby mennesker i nød å be andre mennesker om hjelp, avsluttet Fjellanger.

20:10 Anders Bergsaker tar ordet, og beskriver den dramatiske økonomiske situasjonen i Europa, som gjør det naturlig for fattige å trekke mot rikere områder, som Norge. USA er bygget opp på denne tankegangen, og Venstre er stolte over å ha vært pådrivere for å fjerne løsgjengerloven, avsluttet Bergsaker.

20:15 Bystyret går til votering. Forslaget om å be stortinget kriminalisere tigging avvises.

20:20 Bystyret behandler nå beboerparkeringsordningen. Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at det er nødvendig å se parkeringssituasjonen i byen som en helhet, og oppfordrer byrådet til å be Ruter om å satse på en offensiv terminalpolitikk, med gode Park-and-ride-løsninger. Dørum sa også at det er viktig at det kommunale parkeringsorganet kommunen har vedtatt å opprette bidrar med gode løsninger, slik at det blir mulig for barnefamilier og andre å la bilen stå i det daglige, men likevel kunne bruke den til helgeturer og lignende.

20:30 Byråd Elvestuen får som vanlig anledning til å redegjøre for sakens innhold. Han sier at det er et viktig premiss at det er bydelsutvalgene som skal avgjøre hvor ordningen skal innføres. I tillegg har byrådet valgt å ikke innføre maksimal parkeringstid for personer uten beboerkort, for å imøtekomme næringslivets behov til å kunne foreta arbeidsreiser. Beboerparkering vil virke dempende på bilbruken, både fordi det blir lettere for beboere å la bilen stå, og vanskeligere å få plass dersom man kommer utenfra bydelen, avsluttet Elvestuen.

20:35 Beboerparkeringsordningen vedtas innført. Bystyret skal nå behandle revidert budsjett. Les mer om budsjettavtalen mellom de borgerlige partiene her.

20:40 Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg i saken. Han sier han er glad for at man i år kan revidere budsjettet uten kutt, selv om vi vet at det er vanskeligere år i fremtiden. Det er bra at vi har rom til å styrke eldreomsorgen, gjennomføre en opprustning av Prinsens gate, etablere ridesenter på Lofsrud og gi alle som har søkt plass på Oslos sommerskole, sa Dørum. Han understreket også at Venstre mener at kommunens barnehagetilbud bør drives av en blanding av private og kommunen, og at man i dag ber byrådet om å utrede et grunnlag for om å se om det i det hele tatt er mulig å overføre noe av driften til private aktører. Venstre har altså ikke forhåndskonkludert i denne saken, slik noen har antydet, avsluttet Dørum.

21:10 Bystyret har vedtatt revidert budsjett, og går videre til å behandle forslag fra Høyre og Venstre om at Oslo kommune skal implementere FNs Global Impact-prinsipper, samt at kommunen skal stille tydelige krav til produsenter og leverandører om at leveranser gjøres i henhold til sosiale, etiske og miljømessige krav.

21:20 Guro Fjellanger tar ordet, og understreker viktigheten av universell utforming både av bygg og det offentlige rom. Dette er det viktig at vi følger opp i praksis, ikke bare i vedtaksform, sa Fjellanger. Saken blir enstemmig vedtatt.

21:25 Bystyret behandler leie av Sjømannsskolen. Terje Bjøro tar ordet, og sier at Sjømannskolen er et smykke av en bygning, men at den kanskje ikke er så moderne som man kunne ønske seg for en videregående skole. I lys av den store veksten i elevtallet vi står ovenfor, ba han byrådet prioritere moderne skolebygg i fremtiden.

21:40 Anders Bergsaker tar ordet, og sier at det er viktig med langsiktig tenkning, til tross for at man som representant bare sitter i fire år. Det største problemet er at bystyret har hatt en tendens til å regulere tomter man senere får behov for å kjøpe, men da til en langt høyere pris. Det er noe hele bystyret bør tenke på i fremtidige saker, avsluttet Bergsaker. Saken vedtas enstemmig.

21:40 Bystyret behandler høringsuttalelse til Nasjonal transportplan (NTP). Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at det er bra at bystyret står sammen om viktige uttalelser til planen. Han fortsetter med å understreke at det er viktig å gå sammen om å dra i en god retning, slik opposisjonen på stortinget lyktes med i klimaforliket. Dette er et spor vi må fortsette på, og det er viktig at regjeringen etter 2013 følger opp intensjonene både i forliket og NTP med solide budsjettbevligninger, avsluttet Dørum.

21:50 Ola Elvestuen får ordet, og redegjør for utfordringene som følger med befolkningsveksten i Oslo. Han sier at det i tillegg til å være enighet i bystyret, også er bred enighet mellom de forskjellige fylkene i regionen. Follobanen og Intercitytriagelet er blant de viktigste satsningene i NTP, og det er viktig at disse gis tilstrekkelig prioritet til at de kan ferdigstilles i løpet av ett tiår, sa Elvestuen. Han tok også opp behovet for investeringer til ny sentrumstunnell, og avsluttet med å understreke viktigheten av å investerer i vedlikehold av eksisterende skinnenett.

22:00 Ordføreren utsetter én sak til over sommeren, og hever møtet. Dersom noen mot formodning har fulgt med på livebloggen til siste slutt, takker Oslo Venstre for følget, og ønsker velkommen tilbake til høsten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**