Belønningsordningen ble innført av Bondevik II-regjeringen i 2004, og skal belønne storbyene i landet når de satser på kollektivtrafikk. Formålet er å få stobyene til å redusere biltrafikken, og gjøre viktige tiltak for å bedre kollektivtrafikken. De byene som gjør dette på en god måte blir belønnet.
Til tross for at kollektivtilbudet har blitt kraftig styrket av de borgerlige partiene, mottok Oslo og Akershus ingen belønning i fjor. Belønningsordningen for kollektivtransport skal nå økes med til sammen flere milliarder over de neste årene.
En en offensiv satsning på kollektivtransport på vei og bane er en viktig seier for Venstre. Utbyggingen av InterCity-triangelet på det sentrale østlandsområdet skal settes i gang raskest mulig.
Mandag behandlet Stortinget klimameldingen og klimaforliket. Gjennom behandlingen er nå klimapolitikken bredt forankret blant seks av de syv stortingspartiene.
Les mer her:
Om belønningsordningen
Om klimaforliket