Guri Melby innstilt som førstekandidat for Sør-Trøndelag Venstre

Guri Melby foreslås som toppkandidat for Sør-Trøndelag Venstre også i den endelige innstillingen fra nominasjonskomiteen. – Jeg vil på Stortinget for å jobbe for en mer offensiv klimapolitikk, en satsing på kunnskapssamfunnet, og bedre kår for det nyskapende næringslivet vi skal leve av i framtiden, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Guri Melby er innstilt som toppkandidat for Sør-Trøndelag Venstre ved neste stortingsvalg.

Foto: Helene Z Skulstad

– Jeg er glad for å bli foreslått som toppkandidat og ser fram til en spennende og viktig valgkamp for Venstre, sier Guri Melby.

Melbys viktigste saker er en mer offensiv klimapolitikk, en sterkere satsing på kunnskapssamfunnet, og bedre kår for det nyskapende næringslivet. Hun har også markert seg i liberale verdisaker som personvern og livssynsfrihet, samtidig som hun er opptatt av fattigdomsspørsmål og en mer human asylpolitikk.

Nominasjonskomiteen la fram et foreløpig listeforslag 14. mai, der Melby toppet lista foran Jon Gunnes og Ina Roll Spinnangr. De siste ukene har listeforslaget vært på høring hos lokallagene, og tilbakemeldingene komiteen har mottatt har ikke gitt grunnlag for å endre på forslaget.

– Guri Melby er en dyktig politiker som har markert seg både lokalt, regionalt og sentralt i Norge. Hun har et utrettelig engasjement for en bedre skole og miljøpolitikk i Norge, sier nominasjonskomiteens leder, Anne Jorid Gullbrekken.

Guri Melby er 31 år gammel og kommer fra Orkdal. Hun har tolv år bak seg som lokalt folkevalgt i Orkdal og Trondheim, og er i dag medlem i Venstres sentralstyre. Hun leder også partiets stortingsvalgprogramkomité. Valglistas endelige sammensetning vedtas av nominasjonsmøtet i Sør-Trøndelag Venstre, som avholdes lørdag 23. juni.

Nominasjonskomiteens innstilling ser slik ut:

1. Guri Melby, Orkdal /Trondheim
2. Jon Gunnes, Trondheim