Stans utbyggingen på Vaterland

Venstre har i dag sendt inn interpellasjon til bystyret hvor vi ber om at den planlagte utbyggingen på Vaterland stanses.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

INTERPELLASJON

Bystyret 14. juni 2012

Interpellasjon: Midlertidig forbud mot tiltak Ringverven ved Vaterland

Venstres bystyregruppe foreslår i denne interpellasjonen å vedta midlertidig forbud mot tiltak på Ringverven ved Vaterland med utgangspunkt i Plan- og bygningsloven § 13-1:

Forslaget er basert på to forhold som ikke er hensyntatt i Planutvalgets behandling av saken 12/44 10. mai 2012.

Per E. Braseth-Ellingsen

Foto: Tommy Ødegaard

1. Det aktuelle området ble 14. februar 2008 vedtatt regulert til konsentrert småhusbebyggelse. Det samme området ble i kommuneplanens arealdel ved vedtak 8. september 2011 avsatt til friområde. Plan og bygningsloven §1-5 annet ledd lyder: "Ny plan eller statlige eller regionale planbestemmelse går ved eventuell motstrid foran eldre plan eller planbestemmelse for samme areal med mindre annet er fastsatt i den nye planen eller statlig eller regional planbestemmelse". Dette betyr at det er kommunedelplanens arealdel som er gjeldende regulering, altså friområde. Det argumenteres fra administrasjonen at dette er en administrativ feil, men kommunedelplanens arealdel er politisk vedtatt, og kan i så måte ikke trekkes administrativt. Utbyggingen er heller ikke inkludert i gjeldende boligprogram. Dette mener vi er grunnlag for midlertidig forbud mot tiltak inntil planstatus er politisk avklart.

2. I vedtatt planstrategi for Fredrikstad kommune 3. mai 2012, sak 12/48, er det vedtatt at det skal gjennomføres en områderegulering for Gamlebyen med oppstart i 2012. Denne skal sees i sammenheng med områdeprogram for Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad samt byområdeplanen. De geografiske avgrensningene for områdereguleringen er ikke avklart, og planen kan og bør inneholde Kongsten fort og Vaterland som naturlige deler av områdereguleringen. Særlig dersom det er naturlig å se planen i sammenheng med Aktivitetsbyen Gamle Fredrikstad og byområdeplanen. Vi mener at områdereguleringen som er i gang gir grunnlag for midlertidig forbud mot tiltak inntil reguleringens geografiske avgrensning er politisk behandlet.

På vegne av Venstre foreslår Per E. Braseth-Ellingsen følgende vedtak i interpellasjonen:

1. Med utgangspunkt i Plan- og bygningsloven § 13-1 legges det ned midlertidig forbud mot tiltak på Ringverven ved Vaterland.

2. Forbudet begrunnes i at det er to motstridende planer som er gjeldende for området, området er ikke med i gjeldende boligprogram, og ny områderegulering er under utarbeidelse som kan omfatte det gjeldende området.

Fredrikstad, 31. mai 2012

Per E. Braseth-Ellingsen /s/