Staten har ansvaret for togtilbudet, mens politikerne i Oslo og Akershus har ansvar for buss, båt, bane og trikk gjennom Ruter. Dette gir utfordringer i arbeidet med et helthetlig og godt kollektivtilbud.
Vi gjør jobben lokalt: Trafikkøkingen til Ruter er høy i Akershus med 8 % vekst i 2011. Kollektivandelen har økt fra 14 % i 2006 til 20 % i Akershus i 2011, og Akershus-budsjettet for 2012 har mål om 10% vekst i kollektivtrafikken. Til sammenlikning: NSB fraktet færre passasjerer i 2011 enn i 2001 og Oslo og Akershus bruker nå mer penger på Ruter enn det staten gjør på hele NSB.
Veksten i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skyldes en satsing gjennom kraftig økte bevilgninger og strukturelle grep: Etablering av Ruter og forenkling av takst- og sonesystemet. I ny avtale for Oslopakke 3 viser politikerne i Oslo og Akershus igjen at vi tar ansvar: Fra 2013 går 60% av bompengene til kollektivtiltak.
Den sterke befolkningsveksten i Oslo og Akershus gjør at vi trenger ny jernbanetunnel, oppgradering av jernbaneinfrastrukturen og nye baneløsninger. For å få til dette må staten på banen, Oslo og Akershus har ikke muskler til å ta disse løftene alene.
Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre i fylkestinget i Akershus/ leder for hovedutvalg for plan, næring og miljø.
Borghild Tenden, Stortingsrepresentant for Venstre, fra Akershus
Innlegget stod på trykk i Aftenposten 7.juni 2012