Møte i bystyret 23. mai

I dagens møte i bystyret behandles blant annet forslag fra Ungdommens bystyremøte om friere skolevalgsordning og oppgradering av Ensjø T-banestasjon. Her vil vi oppdatere underveis fra møtet. Det er også mulig å følge møtet på Oslo kommunes web-tv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

15:00 Opprop. Venstre er representert med Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger) og Christian Herzog (møter for Julianne Ferskaug).

15:05 Bystyret åpner som vanlig med muntlig spørretime, hvor representantene har mulighet til å stille uforberedte spørsmål til byrådet. Første spørsmål kommer fra Abdullah Alsabeegh (A), og handler om utbyggingen av sykkelveier. Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen svarer at byrådet satser offensivt på sykkelveier, og viser til forsøksprosjektet i Kvadraturen som eksempel. Det er satt av 100 millioner til arbeidet med hovedsykkelveinettet, og dette er store prosjekter som nødvendigvis tar tid å gjennomføre, sa Elvestuen, og understreket at det viktigste er å få flere til å sykle, og å holde bilandelen nede, og det klarer vi. Byrådet jobber systematisk med å gjennomføre de planmessig tunge grepene som må til for å videreføre hovedsykkelveinettet, avsluttet Elvestuen.

15:15 Neste spørsmål fra Kaveh Ataei (SV) handler også om sykkelveinettet, spesifikt strekningen fra Sagene over Grünerløkka til Sentrum. Ola Elvestuen svarer at han er fornøyd med oppgraderingen av trikkeskinnene som er gjort på denne strekningen, og sier at det er sykkelprosjektet som styrer hvilke gater som oppgraderes til sykkelveier først.

15:20 Tone Tellevik Dahl (A) spør om bysykkelordningen. Ola Elvestuen svarer at bysykkelordningen fungerer veldig godt, og at byrådet for tiden arbeider med å fornye kontrakten. I den forbindelse ser vi også på muligheten for utvidelser, avslutter Elvestuen.

15:25 Carl I Hagen (F) stiller spørsmål om vinduene til byråd Torger Ødegård, som Aften omtalte tirsdag 22. mai. Hagen spør om byrådet vil instruere byantikvaren til ikke å bry seg om detaljer i sitt bevaringsarbeid. Byråd Folke Fredriksen understreker at han ikke kan kommentere den konkrete saken, men at byrådet generelt mener at det må søkes dispensasjon dersom man ønsker å gjøre endringer utover vernebestemmelsene for konkrete bygg.

15:30 Gülay Kütal stiller spørsmål om ventelister for barnehageplass. Byråd Ødegård forteller at kommunen oppfyller den lovfestede retten til barnehageplass, og at man ofte også klarer å gi barnehageplass til barn som ikke har lovfestet rett til det. 70% av søkerne får innvilget sitt førstevalg, men her er det er noen forskjeller mellom bydelene. De som ikke får innvilget førstevalget vil ofte få tilbud om å bytte dit etter noen måneder, avsluttet Ødegård.

15:35 Bjørnar Moxnes (R) stiller spørsmål om salg av tomten på Årvoll som er regulert til ridesenter. Byråd Folke Fredriksen sier at han foreløpig ikke har fått bekreftet at eier faktisk planlegger å selge tomten, og at byrådet legger til grunn at bestemmelsene i reguleringsplanen skal etterleves.

15:40 Bashe Musse (A) stiller spørsmål om Khat-misbruk i Oslo sentrum. Helsebyråd Anniken Haugli forteller at Helseetaten er i gang med å utarbeide en plan for å bekjempe khatmisbruk, og at bystyre vil bli orientert så snart den foreligger.

15:40 Hanna Marcussen (MDG) stiller spørsmål om hvorvidt byrådet vil ta et initativ ovenfor Statens Veivesen for å få på plass en sykkelekspressvei. Byråd Elvestuen sier at sykkelekspressvei er et interessant konsept som byrådet vil se nærmere på, og samarbeide med staten og Akershus for å få til.

15:45 Jøran Kallmyr (F) stiller spørsmål om verdien av arkeologiske utgravninger ved Lambertseterhallen, og om slike kan forsinke prosessen. Han vil dessuten vite hvordan det går med å finne erstatningsarealet for friarealet som forsvinner herfra. Byråd Folke Fredriksen sier han er enig i at lovverket går noe langt i å kreve arkeologiske utgravninger, men at det er lite kommunen får gjort med krav fra statlige myndigheter. Når det gjelder friarealet sa byråden at han har stor tro på at man skal finne gode løsninger.

15:50 Andreas Behring stiller spørsmål om gjenåpning av Utsikten restaurant på Ekebergskrenten. Byråd Elvestuen svarer at gjenåpning av Utsikten er kostnadsberegnet til ca. 4 millioner kroner, og at det er noe usikkert når dette arbeidet kan gjøres.

15:55 Bettina Torvik (A) stiller spørsmål om busser som kjører fort og lukker dørene før passasjerene får satt seg. Ola Elvestuen sier at kjørekvalitet er en del av anbudsgrunnlagene, og at Ruters kundeundersøkelser viser at 90% av passasjerene er fornøyd med tilbudet. Dette jobbes det hardt i Ruter med å opprettholde, sier Elvestuen.

16:00 Marianne Borgen (SV) stiller spørsmål om byrådets strategi for å unngå økning i biltrafikken i Oslo. Byråd Elvestuen svarer at Oslo har hatt nedgang i biltrafikken, til tross for befolkningsvekst. Biltrafikken er helt nede på 2005-nivå, og forhåpentlig får vi etter 2013 en regjering som er villig til å videreutvikle dette arbeidet, sier Elvestuen, og ramser opp eksempler på mulige tiltak blant annet at man fjerner gateparkering for gjøre plass til kollektiv og sykkel. Dessuten har kommunen et av landtes høyeste prisnivåer i bomringen, avsluttet Elvestuen.

16:05 Odd Einar Dørum stiller spørsmål om hvor saken om Oslo kommunes ønske om å innføre en lokal avgift på fyringsolje ligger, med tanke på at fyringsolje står for 33% av klimautslippene i Oslo. Elvestuen sier at signalene fra statlige myndigheter tilsier at Stortinget må fatte vedtak om dette. Det bør de ganske enkelt gjøre, men så langt har det tatt veldig lang tid, svarer Elvestuen. Eirik Lae Solberg (H) følger opp med spørsmål om hvilke statlige tiltak som er de viktigste for å kunne nå Oslos klimamål. Elvestuen nevner finansiering av kollektivinvesteringer og belønningsordningen, som han forøvrig kan avsløre at regjeringen har signalisert at er oppbrukt.

16:10 Reza Rezae (R) stiller spørsmål om hvordan byrådet vil sikre at alle får barnehageplass i sitt eget nærmiljø. Byråd Ødegård viser til sitt svar på spørsmål fra Gülay Kütal, og et notat han har sendt kultur- og utdanningskomiteen som viser hvor mange som får innvilget hhv første- og andreønsker. Det er dessuten ikke alle som vil ha barnehageplass der de bor, for mange er det mer praktisk å ha plass i nærheten av der de jobber, og derfor er det fornuftig at Oslo er én opptakskrets, avsluttet Ødegård.

16:20 Spørretimen avsluttes, og bystyret går videre til det ordinære sakskartet.

16:25 Bystyret behandler sak om justering av forskrifter (såkalt solnedgangslovgivning). Det er snakk om en rekke forskrifter som ikke lenger er virksomme eller aktuelle, som finanskomiteen enstemmig har innstilt på å oppheve. Saken blir også enstemmig i bystyret.

16:25 De såkalte “Lindebergsakene” har vært diskutert og behandlet i flere møter i Helse- og sosialkomiteen, og bystyret vedtar i dag enstemmig å be kontrollutvalget om å gjennomføre en vurdering av kommunens saksbehandling. Det er snakk om alvorlige saker som har fått stor oppmerksomhet i media, og sakene er også under politietterforskning. Toril Berge sier at det er viktig at bystyret, i likhet med byrådet, setter i gang undersøkelser for å belyse saken fra alle sider, og for å sikre at sykehjemmene oppleves som trygge for både beboere, ansatte og pårørende.

16:40 Oppgradering av Ensjø T-banestasjon blir enstemmig vedtatt. Odd Einar Dørum tar ordet for å understreke at Ensjø stasjon blir et viktig ledd i knutepunktsutviklingen i Oslo, og et velkomment bidrag til et spennende nytt område.

16:45 Bystyret behandler fredning av Statens kunstindustrihøyskole i Ullevålsveien, som er innstilt fra byutviklingskomiteen mot Frps stemmer. Terje Bjøro tar ordet, og spør byråden om det ikke blir vanskelig å lage en god og moderne skole i bygget. Byråden svarer at det er gjort et omfattende arbeid med å utrede dette, og at Eiendoms- og byfornyelsesetaten har anbefalt at man for midtbygget ikke freder interiøret, slik at dette kan tilpasses skolebruk.

16:50 Espen Ophaug tar ordet, og redegjør for flere av de verneverdige kvalitetene ved Statens kunstindustrihøyskole. Dette er en viktig del av Oslos historie, og Venstre er glade for at den fredes på en god måte, som også åpner for ny bruk, sa Ophaug.

16:55 Bystyret behandler detaljregulering av Kristoffer Aamots gate til bebyggelse og anlegg, barnehage, grønnstruktur, turvei og friområde. Saken blir enstemmig vedtatt.

16:55 Terje Bjøro tar ordet til sak om regulering av Holmenv 19 og Ekelyv 2 til bl.a barnehage, naturmiljø og kulturmiljø. Han redegjør for en enstemmig merknad om tilgangen for levering og henting av barn, og oppfordrer byrådet til å følge opp dette når barnehagen skal etableres.

17:00 Sak fra Ungdommens bystyremøte – endring av skolevalgsordningen. Ungdommens bystyremøte har bedt om at skolevalgsordningen endres, slik at elever kan prioritere både skole og utdanningslinje. Toril Berge tar ordet, og roser Ungdommens bystyremøte for å ha gjort et godt arbeid. Hun forteller også at det var slik ordningen fungerte tidligere, og håper det vil la seg gjøre å gjeninnføre det så raskt som mulig.

17:20 Debatten om skolevalgsordningen pågår fremdeles, til enkeltes store overraskelse. SVs og Rs representanter hevder at den borgerlige siden ikke respekterer ungdommens ønsker, til tross for at forslaget fra H, V og Krf er å ta ungdommens bystyremøtes forslag til følge, mens SV og R ønsker å be byrådet komme tilbake med en sak som konsekvensutreder det. Flertallet går uansett i Ungdommens bystyremøtes retning.

17:20 Ordføreren foreslår å behandle ferdig kartet uten å ta middagspause, mot at representantene lover å spise opp maten likevel. Dette blir tiltrådt uten protester, og bystyret går videre til å behandle forslag fra Marianne Borgen (SV) om å sette opp et klimameter i Oslo.

17:30 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at et klimameter er et lite tiltak, ikke et “være eller ikke være”, slik opposisjonen forsøker å fremstille det som. Det viktigste er å redusere utslippene, og da trenger vi blant annet en avgift på fyringsolje. Det er viktig å få informasjon ut til folk, men en klimatavle med store tall som er beregnet, ikke målt, er ikke det riktige virkemiddelet å prioritere, sa Dørum. Venstre er med på å oppfordre byrådet til å vurdere en rekke tiltak for å informere befolkningen, og en enstemmig komité valgte også å berømme byrådet for arbeidet som gjøres med å nå klimamålene, avsluttet han.

17:40 Ola Elvestuen tar ordet, og sier at byrådet ikke har noe mot et klimameter, men understreker at det ikke gir noen faktisk informasjon. Det er også vanskelig å innhente riktige data, og det blir uansett ikke målt noe. Det Oslo trenger er å lage informasjon som er relevant for styringen av byen, og som lar seg sammenligne år for år, sa Elvestuen. Klimameteret er også et ressursspørsmål, fordi noen må jobbe med å innhente data og å kvalitetssikre dem, i stedet for utslippsreduserende tiltak. Oslo driver allerede utstrakt påvirkning av befolkningen for å få dem til å leve mer miljøvennlig, blant annet gjennom kildesortering, kollektivtilbud, utfasing av oljefyring, ladestasjoner for el-biler, og så videre, sa Elvestuen, og understreket at Byrådet følger med på hvordan ordningen fungerer i Stavanger. Vi kan likevel ikke avskrive oss ansvaret for klimapolitikken ved å skyve den over på befolkningen, avsluttet Elvestuen.

17:50 Odd Einar Dørum tar ordet igjen, og sier at han støtter byråd Elvestuens syn på at det er målrettet informasjon som trengs, og at han har tillitt til at byråden vil fremskaffe og videreformidle denne informasjonen på en god måte.

17:55 Forslag fra H, V og F om å be byrådet fortløpende vurdere hvordan befolkningen kan informeres og involveres i klimaarbeidet blir enstemmig vedtatt, etter subsidiær stemmegivning fra R, SV og A.

18:00 Ordføreren går raskt gjennom tilleggssakene. Det gjelder endring av vedtekter for Oslo Havn og salg av Mosseveien 190. Begge blir vedtatt.

18:05 Varaordføreren redegjør for prosessen med å hedre Gunnar Sønsteby ved å kalle opp en gate etter ham. Saken blir enstemmig vedtatt.

18:05 Ordføreren hever møtet, og ønsker representantene god kveldssol.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**