Lettere å kjøre elbil gjennom Østlandet

En ny utredning viser hvordan det skal bli enklere å kjøre elbil sammenhengende fra Halden til Dombås.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Nå skal det bli enklere å kjøre elbil gjennom Østlandet.

Foto: Sigmund Tenden

Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold fylkeskommuner mottok 15. mai utredningen om sammenhengende ladeinfrastruktur for de fire fylkene fra utreder Civitas.

Hovedmålet er å danne grunnlag for en ladeinfrastruktur som gjør elbiler til et praktisk sett like godt alternativ som fossilt drevne biler.

Ikke bare et byfenomen

Så langt har elbilene i all hovedsak vært et hovedstads- og byfenomen, men det trenger det ikke å være. Det var en elbil som ble kåret til årets bil i Verden og Europa i 2011, og en elbil er blant de mest solgte småbilene i Norge. Regnet i antall elbiler per innbygger leder Norge overlegent på verdensbasis. Elbil kan brukes ved de aller fleste transportbehov da de nye modellene nå har en rekkevidde på 100- 150 km

I gjennomsnitt kjører bilbrukere i Norge 48,5 km pr dag. 88 % av alle som reiser med bil kjører inntil 100 kilometer på en dag, mens 92 % kjører inntil 130 kilometer. Det store flertall av bilførere har dermed på en vanlig dag en samlet reiselengde som ligger innenfor elbilens rekkevidde. For ladbare hybridbiler er rekkevidden i prinsippet lik andre biler.

Les hele saken hos Akershus fylkeskommune
Hele rapporten finner du her (PDF)
Se også: 200 nye ladepunkter for elbil i Akershus

Kontaktperson:
Solveig Schytz (V), leder Hovedutvalg for plan, næring og miljø. Tel: 41626822.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**