Er strippeklubber noe vi trenger her i Hordaland?

1. mai ble Hordaland Venstrekvinnelag invitert av “Front mot salg av kropp” til å holde en appell foran strippeklubben Dreams.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Det ble holdt appell fra flere, bl. a. Torstein Dale fra Rødt, Kvinnebevegelsen og noen andre. Vi marsjerte først fra Festplassen til Dreams, holdt appeller og ropte slagord, før vi gikk tilbake til Festplassen.

Her er appellen som ble holdt av Birgitte Hjertaas:

Hordaland Venstrekvinnelag ønsker at strippeklubber ikke skal være en naturlig del av utelivsfloraen her i Hordaland. Vi trenger ikke strippeklubber.

Mange tenker kanskje at det er en del av ytringsfriheten å få lov til å strippe. For noen er det nok det. Men hva er det for flertallet av strippere? Hvilke kvinner vil være flertallet som utfører denne jobben? Er det norske kvinner som har valgmuligheter i arbeidslivet, eller er det østeuropeiske kvinner med håp om en bedre fremtid som ender opp med dette i kamp for en bedre fremtid for seg og/eller sine? Jeg tror vi må være ærlige og si at for flertallet av strippere vil det nok ikke være opplevelsen av ytringsfrihet i praksis som dominerer, men fattigdom og ønsket om et bedre liv for seg og sine.

Så hvordan skal vi motarbeide klubber som Dreams? Å opprette et forbud mot stripping vil sannsynligvis ikke ha noen positiv effekt. Dette kan også bety en skjult arena under jorden, der kvinner blir enda mer utnyttet enn i dag. Vi tror at en bedre og mer intens kontroll av arbeidsavtaler og arbeidsforhold, sikre at arbeidsmiljøloven blir overholdt osv kan begrense utnyttelse av kvinner noe i denne jobben. De må sikres gode betingelser og kontroll og rettighetsopplysning her må være et prioritert område. Kontroll av skjenkebestemmelsene må også være aktiv. Dette må ikke bli fristeder for regelbrudd, men derimot steder der myndighetene prioriterer å foreta kontroll og å slå ned på ulovligheter.

Venstre elsker frihet, men vil også at den skal brukes fornuftig. Det å bruke avkledde kvinner som reklameplakater for å selge mer øl, er gammeldags og det er ikke noe som Bergen trenger. Gjennom å tilby stripping håper Dreams å finne en nisje i markedet og dermed dra kunder som kan kjøpe øl. Motivasjonen er økonomisk profitt, mener vi i Venstres kvinnebevegelse. Det å bruke avkledde kvinner som reklameplakater for å selge mer øl, er gammeldags og blir ikke av oss i Venstre oppfattet som et slag for ytringsfriheten. Slik som det ser ut i dag, er det ikke først og fremst rike, norske kvinner med mange valg økonomisk sett, som dominerer strippescenen. Vi oppfordrer andre politiske parti til aktivt engasjere seg i saken, det vil vært fint med en bred allianse. Når hørte vi noe sist fra Byrådet i Bergen som sa noe om hvor de står i forhold til strippeklubber? Det trengs flere som kjemper for et moderne syn på kvinners rolle i samfunnet.
Det er selvsagt trist at klubber som Dreams fortsatt består, men det er positivt å se her i dag at mange menn også engasjerer seg mot denne typen nattklubber. Hver krone som blir lagt igjen på Dreams, er med på å konservere en gammeldags kvinnerolle og også en gammeldags mannsrolle. Vi i Venstre tror på likeverd mellom kjønnene, vi tror på moderne kjønnsroller og vi tror på at frihet må brukes fornuftig og under ansvar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**