Verdens kuleste SFO? Ja til baseareal for skolefritidsordingen

Formannskapet behandler idag organisering og ressursbruk i de kommunale skolefritidsordningene. I den forbindelse besøkte Venstres gruppeleder, Anja Berggård Endresen, idag en av sfo’ene som driver i privat regi – for å se på hva slags arbeid som utføres der. Det som stod sterkest frem var fordelen av å ha egne basearealer for sfo’en. Dette er også en sak Venstre har i sitt program, og som vi vil kjempe for at blir gjennomført ved etablering av nye sfo’er. Med en viss andel egne lokaler, samt sambruk med skolen i forhold til spesialrom, åpner man for et stadig større spekter av aktiviteter i skolefritidsordingene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre var i forrige kommunestyremøte med på å fremsette en bekymringsmelding for de kommunale skolefritidsordingene, og det er med glede vi ser at disse sakene har administrasjonen tatt grep om, og vi har allerede fått tilbakemeldig fra brukerne om at ting har blitt endret i positiv retning.

SFO

Foto: Anja B. Endresen

Venstre har også fått flertall i Utvalg for oppvekst, om at det må tas grep for å sikre rekrutteringen til stillinger i sfo. Dette kan gjøres ved at man utlyser stillinger internt først og deler stillingene mellom skole og sfo, slik at man oppnår hele stillinger.

SFO

Foto: Anja B. Endresen