Ønsker ekspresstogtilbud til Vestfolds pendlere

I utvalgsmøtet for samferdsel, areal og miljø tirsdag denne uke, fremmet utvalgsleder Kåre Pettersen (V) forslag om at NSB bes utvikle et ekspresstilbud morgen og ettermiddag med færre stopp og kortere reisetid. -Det er behov for et togtilbud som er bedre tilpasset for pendlere på strekningen Vestfold — Oslo. Forslaget ble enstemmig vedtatt av utvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Nytt og gammelt togmateriell i Tønsberg

Nytt og gammelt togmateriell i Tønsberg
Foto: Kåre Pettersen

Når anmodningen til NSB om ekspresstilbud morgen og ettermiddag ble fremmet, skyldes dette flere innspill fra daglige pendlere.

Forslaget om ekspresstilbudet har sin bakgrunn i at NSB for noen år siden hadde ekspressavganger morgen og kveld – med færre stopp og følgelig kortere reisetid. På mange måter ødelegger nå NSB sitt Intercity-tilbud med stopp i Asker. Reisende fra Asker bør bruke lokalbane og ikke "forstyrre" vestfoldinger med daglig arbeidsreise Larvik – Oslo.

Hovedutvalget behandlet denne uke sak om "regionalt fremsatte forslag til endringer i togtilbud på Vestfoldbanen", som en søknad til Samferdselsdepartementet. Plattform Vestfold hadde tidligere foreslått følgende punkter som en del av innstillingen fra rådmannen i saken:

1. Senere avgang på kveldstid fra Gardermoen

2. Tidligere avgang om morgenen fra Oslo

3. Senere avgang på kveldstid nordover fra Larvik

4. Kapasiteten på Vestfoldbanen i rushtiden må forbedres

5. Rushtidstogene på ettermiddagen fra Oslo bør ikke stoppe i Drammen

Kåre Pettersen fylkestinget

Foto: VFK

Kåre Pettersen (V) foreslo også en endring i innstillingens punkt 5 hvor også Asker ble tatt inn i tillegg til Drammen.

Videre fremmet han ett nytt punkt, som også ble enstemmig vedtatt, som fikk følgende ordlyd: "Jernbaneverket og NSB anmodes om å arbeide for at reisetiden reduseres i framtidige ruteplaner."

Bakgrunnen er forståelig: Vestfoldbanen har i dag omtrent samme reisetid Larvik/Tønsberg/Oslo som på 1970- og 1980-tallet, til tross for at det er investert ganske mange milliarder kroner i nye dobbeltspor. Etter åpningen av dobbeltsporet Sandvika – Lysaker og Barkåker – Tønsberg er det riktignok en beskjeden reduksjon i reisetiden. Det er uenighet både innad i Jernbaneverket og mellom Jernbaneverket og NSB om hvor mye reisetidsreduksjon man skal ta ut. NSB er svært forsiktig – og sliter dessuten med gammel materiell som ikke har kraft og komfort til større hastighet.

Avslutningsvis tok hovedutvalget inn et nytt punkt om at bruk av buss for tog på Vestfoldbanen må begrenses, og da spesielt på strekningen Larvik-Skien. Samferdselsutvalget i Telemark vedtok 8. mai et lignende punkt da de kom med sine innspill til Samferdselsesdepartmentet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**