Bedre kollektivtilbud til Fornebu

Det planlegges planlegges nå en T-baneløsning til Fornebu, men betjening av Fornebu vest er tatt ut av planene. Da Forneburingen ble åpnet for et par år siden ble heller ikke vestre del av Fornebu inkludert i busstilbudet. Solveig Schytz tok opp kollektivtilbudet til Fornebu Vest i en interpellasjon i fylkestinget i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Venstre vil ha baneløsning til Fornebu.

Venstre vil ha baneløsning til Fornebu.

Her er interpellasjonen:
(Fremmet av Solveig Schytz, fylkestingsrepresentant for Akershus Venstre 14.05.2012)

Ordfører,

Venstre vil rette oppmerksomheten mot en sak som er viktig miljøet og for næringsutviklingen på Fornebu.

Fornebu er i rask utvikling med en sterk økning både i arbeidsplasser og boliger. Per i dag går det 37 busser i timen til Fornebu, og behovet for et sterkere kollektivtilbud vil øke sterkt i løpet av kort tid. Dagens busstilbud dekker imidlertid ikke hele Fornebu.

Opprinnelig var planen at en automatbane til Fornebu skulle dekke behovet for kollektivtrafikk både østre og vestre Fornebu. Det var blant annet på bakgrunn av planene om et moderne og effektivt kollektivsystem at bl.a Norske Skog på slutten av 90-tallet besluttet å flytte sitt hovedkontor med 200 arbeidsplasser til Oxenøen. I dette lå det også en enighet at dersom en baneløsning kom på plass, så skulle også grunneierne bidra i et spleiselag.

Vel vitende om at det kunne ta tid før baneløsningen ville være på plass etablerte Norske skog en midlertidig shuttlebussordning til og fra Lysaker stasjon. Siden 1999 har Norske Skog bekostet denne bussordningen sine ansatte og besøkende med flere millioner kroner. Denne private bussordningen er i drift den dag i dag.

Nå planlegges det en T-baneløsning til Fornebu, men betjening av Fornebu vest er tatt ut av planene. Da Forneburingen ble åpnet for et par år siden ble heller ikke vestre del av Fornebu inkludert i busstilbudet.

Det planlegges i dag utbygging i området som kan huse 700 arbeidsplasser. Oxenøen marina står foran en stor utvidelse på 7000 kvadratmeter for virksomheter innen båtbransjen. Her er det allerede etablert en større marina med 250 båtplasser, det foreligger planer om bygging av nærmere 1200 boliger i områdene Holtekilen-Storøya, i tillegg til de boligene som allerede er etablert. De trafikale og miljømessige utfordringene i dette området vil bli uholdbare dersom utviklingen i dette området fortsatt skal være kun bilbasert. Natur- og rekreasjonsområdene Lilleøya, Storøykilen og Kokstadbukta er også utilgjengelig uten bil.

Venstre er opptatt å tilrettelegge for næringsutvikling også på Fornebu vest, at vi følger opp våre klimaambisjoner og at vi gjør flotte friluftslivsområder tilgjengelig for større deler av befolkningen i Akershus- også de som ikke har bil.

Hva vil fylkesordføreren gjøre for å få på plass en hensiktsmessig kollektivtilbud til Fornebu vest for å ivareta disse hensynene på kort og lang sikt?

Fylkesordføreren svarte at det ikke er tilstrekkelig kundegrunnlag for å bygge ut bane til Fornebu Vest. Ruter arbeider med en egen trafikkplan til vestregionen, og i denne sammenhengen vil man se på busstilbudet til Fornebu Vest. Fylkesordføreren pekte på at en økning i passasjergrunnlaget også kunne føre til en styrking av kollektivtilbudet.

Akershus Venstre arbeider for et jernbanebasert kollektivtilbud i Osloregionen som står i forhold til nåværende og framtidige behov, også til planlagte nye utbyggingsområder. Akershus Venstre vil intensivere arbeidet for å skaffe langsiktig statlig finansiering av baneløsning til Fornebu.

Mer om Akershus Venstres samferdselspolitikk her (program 2011-2015).
Mer om Solveig Schytz her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**