AP – nei til alt utenom rådmannens forslag

AP og Rødt hadde ingen egne forslag da formannskapet torsdag behandlet Risør kommunes årsregnskap for drift og investeringer 2011. Stian Lund (V) og Lill Jorunn Larsen (Krf) hadde imidlertid forberedt seg godt og kom med konkrete og vel begrunnede forslag til alternativ disponering av drifts- og investeringsoverskudd. AP representantene stemte konsekvent mot alle 6 forslag, mens Rødts representant valgte å stemme for på to av forslagene!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Her er forslagene i sin helhet:

Stian Lund, V, fremmet følgende forslag:

Trafikkfarlig veg for skoleelever ble ikke prioritert av AP og Rødt, som stemte imot å bevilge penger.

Foto: Jan Einar Henriksen

1. Kr 600 000 av driftsoverskuddet disponeres til tilskudd til bygging av gang- og sykkelvei samt lys fra RV 418 til og med innkjøring til Fargeskrinet barnehage. Denne summen må sees som tilskudd til fylket som eier av veien.

Forslaget falt 4 mot 3 stemmer idet AP og R stemte mot

2. Kr 125 000 av overskuddet på prosjekt 0308 Industriområde Moland Øst (pkt. 3 a) disponeres til treningsapparater Urheia samt ferdigstillelse av stier og veier i området.

Forslaget falt 4 mot 3 stemmer idet AP og R stemte mot

3. Kr 50 000 av overskuddet på prosjekt 0308 Industriområde Moland Øst (pkt. 3 a) disponeres til opparbeidelse av badebrygge på Kastellet.

Forslaget falt 4 mot 3 stemmer idet AP og R stemte mot

4. Kr 50 000 av overskuddet på prosjekt 0308 Industriområde Moland Øst (pkt. 3 a) disponeres til opparbeidelse av sti til sjøen ved Kalstadheia byggefelt. Det tas kontakt med beboerne på Kalstadheia for plassering og utforming av stien.

Forslaget falt 4 mot 3 stemmer idet AP og R stemte mot

Hasdaslen lekeplass trenger sårt til oppussing og mot APs 3 stemmer støttet formannskapet Stians forslag

Foto: Jan Einar Henriksen

5. Overskudd prosjekt 0503 Boligfelt Kalstadheia kr 350 000 (pkt. 3 b) og prosjekt 0717 Boligfelt Sandnes — Spirekleiv kr 200 000 (pkt. 3 d) disponeres til lekeplasser med slik fordeling:
• Kalstadheia kr 100 000
• Spirekleiv kr 100 000
• Hasdalen kr 200 000
De resterende kr 150 000 skal settes på fond for lekeplasser. Dette fondet kan brukes som en buffer ved overskridelser ved disse prosjektene. Velforeninger ønskes også velkommen til å søke om midler til opparbeidelse av lekeplasser for disse midlene.

Vedtatt med 4 mot 3 (AP stemte mot)

Lill Jorunn Bredal Larsen, KrF, fremmet følgende forslag:

Sykehjemmet styrkes kapasitetsmessig og kompetansemessig for å øke beredskapen for å ivareta utskrivningsklare sykehusbehandlede pasienter.
Kr 1 000 000 bevilges fra driftsoverskuddet i 2011 for å kunne øke bemanningen når belastningen blir ekstra stor.

Vedtatt med 4 mot 3 (AP stemte mot)

Gjennom hele forrige periode pekte AP og Rødts representanter gjentatte ganger på hvor viktig det var å fremme forslagene i formannskapet slik at publikum fikk ta del i debatten fram mot bystyrets behandling. I den setting blir det underlig om de nå fremmer forslag direkte i bystyret 31.5, men prinsippet gjaldt kanskje kun når de borgerlige var i posisjon?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**