Haugesund kommune støtter HTG

Et samlet kultur- og idrettsstyre i Haugesund støttet på sist møte Venstres initiativ for at kommunen skal be regjeringen om å gi toppidrettstilskudd til Haugesund Toppidrettsgymnas (HTG).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

-Jeg er glad for at kommunen nå vil presse på overfor regjeringen for at Haugesund Toppidrettsgymnas (HTG) skal få toppidrettstilskudd, sier initiativtaker Svein Abrahamsen fra Haugesund Venstre. Kommunen vil nå tilskrive Kunnskapsdepartementet for å oppforde til at HTG får toppidrettstilskudd i det kommende statsbudsjettet.

HTG er godkjent som toppidrettsgymnas av Olympiatoppen og idrettsforbundet. Skolen får likevel ikke toppidrettstilskudd, som det eneste av landets toppidrettsgymnas. Uten dette tilskuddet har ikke HTG et like godt økonomisk grunnlag som alle andre toppidretts-gymnas, og det er en konkurranseulempe for skolen. Denne forskjellsbehandlingen er urimelig, da like tilfeller bør behandles likt.

Venstre ser på det som viktig for kommunen at HTG får toppidrettstilskudd, da skolen er viktig for Haugesund som idrettsby. Skolen gir utøvere mulighet til å utvikle sitt idrettstalent mens de tar videregående utdanning. Det gjør Haugesund mer attraktiv som bosted for unge idrettsutøvere og styrker dermed det lokale idrettsmiljøet. HTG som idrettsfaglig kompetansemiljø har også et trenersamarbeid med lokale idrettslag. Dette samarbeidet har både skolen og idrettslagene fordeler av, og det styrker Haugesund som idrettsby.

Haugesund Toppidrettsgymnas (HTG) er en privat videregående skole som har ca 250 idrettselever skoleåret 2010/2011. Elevene kan spesialisere seg i sin idrett samtidig som de oppnår studiekompetanse. Skolen tilbyr et vidt spekter av fag og idretter: badminton, basketball, fotball, friidrett, golf, håndball, karate, orientering, padling, sprangridning, svømming, vektløfting, volleyball i tillegg til basistrening.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**