-Alene om lavere gebyrer for passivhus

Venstre ble stående alene i formannskapet om å innføre lavere byggesaksgebyrer for passivhus. -Vi foreslo en reduksjon i gebyret på 50 prosent, men det ville ikke de andre partiene være med på, sier Venstres medlem i formannskapet Karl M. Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Passivhus kjennetegnes med at de har et meget lavt energibehov, godt inneklima og høy teknisk komfort. Energibehovet reduseres gjennom passive tiltak, som ekstra varmeisolasjon, ekstra god tetthet og varmegjenvinning.

Bygging av passivhus er en god måte å få ned energibruken på, sier Buchholdt. — Vi kan derfor bruke lavere byggesaksgebyrer for å stimulere til miljøtiltak, sier Buchholdt, som viser til at passivhus er hus som er bygd for vesentlig lavere energiforbruk enn vanlige hus. -Jeg er svært skuffet over at formannskapet ikke ville være med på en gebyrreduksjon. Dette handler ikke bare om klimapolitikk, men også hvilket nivå de kommunale avgiftene skal ligge på, avslutter Karl M. Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**