Parkeringsvakter i “Gla’Byene”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Det går mot turistsesong og kommunen øker sitt innbyggertall i løpet av noen hektiske sommermåneder. Bykjernene våre — Larvik og Stavern — får også økt tilstrømming i sentrum og økt trafikk. Næringsliv og handlende i sentrum er selvfølgelig avhengig av gode parkeringsordninger, deriblant at det er en viss rullering på sentrale parkeringsplasser. Vi trenger derfor en ordning som stimulerer til å flytte bilen i tide!

Parkeringsskilt

Foto: Microsoft

Det har kommet opp tanke om at kommunen bør gripe den muligheten vi har ved å la parkeringsvaktene også bli servicemedarbeidere. Dette er en tanke som Venstre i Larvik er begeistret for. Parkeringsvaktene våre er ute for å passe på at parkeringsvedtektene blir overholdt. De kunne i tillegg hjelpe innbyggere og turister med informasjon om byen og enkle informasjonsavklaringer. Kall det gjerne et mobilt servicekontor.

De bør ikke nødvendigvis gå rundt med all kunnskapen i hodet. En telefon/kommunikasjon mot kommunens servicesenter vil gjøre at de raskt kan svare på det meste. La dem heller vandre i Larvik med “Spør meg” på mange språk på jakka i tillegg til P-vakt på lua!

Vi vet at vi allerede har hyggelige parkeringsvakter. En omprofilering av parkeringsvaktene vil kunne bidra til en positiv og ny omgjøring av et serviceyrke som tradisjonelt ikke alltid har så godt omdømme. Vi ville kunne vise at byene Larvik og Stavern evner å tenke nytt og kreativt. Vi ville kunne tilby ennå enklere tilgang til informasjonstjenester — til turister og besøkende, ja, kanskje også til egne innbyggere. En slik nysatsing kan være et ytterligere bidrag til at Larvik og Stavern blir "Gla’byene".

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**