Drammen er allerede godt i gang med mange av tiltakene regjeringen foreslår, gjennom Buskerudbyen, Sykkelbyen Drammen og FutureBuilt. Nye Marienlyst skole er Norges første skole med passivhusstandard, hvor tilført energi er 65% lavere enn en gjennomsnittlig norsk skole. For Drammen er det positivt at regjeringen ønsker at staten skal bidra med mer penger til kollektivtransport. Vi får håper det er nok til å styrke et svekket rutetilbud, samtidig som man kan få bussene til å bruke et klimanøytralt drivstoff.
Petroleumssektoren er i klimameldingen den næringen hvor jeg savner noen skikkelige målrettede kutt. Økningen i CO2-avgiften er vel og bra, men nå er det på tide å redusere utvinningstakten. Det å bevare noe av oljen til fremtidige generasjoner, er en mye bedre investering enn å pumpe opp oljen for å investere den i aksjer. Verdistingningen på olje vil sannsynligvis være mye bedre enn avkastningen på aksjer.
Så siden regjeringen ikke makter å ta større grep, er det desto viktigere at vi tar klimakutt lokalt. Derfor vil Drammen Venstre at kommunale biler først og fremst skal være elbiler, og at kommunen bidrar med økonomisk støtte til privatpersoner som ønsker å kjøpe elbil. Samtidig ønsker vi å gjøre det mulig å leve uten bil i byen. Da trenger vi et bedre og billigere kollektivtilbud, samt gi økonomisk støtte til bilkollektiv som Bybilen i Drammen.
Drammen Venstre mener at det skal lønne seg å velge miljøvennlig.
Lars Andre Landås
Medlem Drammen Venstre
Innlegget sto på trykk i Drammens Tidende 28. april 2012.