På tide å tenke nytt i rusomsorgen

Den siste måneden har det vært stor debatt i de fleste Østfold-mediene om norsk narkotika- og ruspolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Per E. Braseth-Ellingsen

Foto: Tommy Ødegaard

Dessverre har denne debatten vært preget av frykt, følelser og moral istedenfor å ta for seg de virkelige store utfordringene vi står ovenfor i rusomsorgen: køene, behandlingsmetodene og hjelpeapparatet. Det kan se ut som om enkelte har en innbitt tro på at livet blir bedre om man gjør hverdagen vanskeligere for mennesker med rusproblemer. Det er vi i Venstre sterkt uenige i.

I 2010 døde 358 medmennesker som en følge av overdose. Det er fem ganger flere enn i 2000. I Østfold alene dør ca. 20 mennesker hvert år. Det første målet i rusomsorgen må være å redde livene til disse menneskene. Da trenger vi ikke flere politikere som reiser på studietur – vi trenger tiltak som vi vet virker – og vi trenger dem nå.

Vi er enige med Stoltenbergutvalget som blant annet ønsker forsøk med heroinassistert behandling. Det vil alltid være rusavhengige som har vært til flere behandlinger uten å lykkes, og for dem kan legeordinert heroin være et virkemiddel for bedret helse og økt livskvalitet. Det er mennesker som ikke kan gjennomføre eller ønsker behandling nå, men som har behov for tiltak som kan gjøre hverdagen bedre. For akkurat disse vil heroinassistert behandling kunne hjelpe. De står ikke i valget mellom behandling og videre avhengighet, sprøytene blir satt i dag: vi som samfunn kan velge hvordan det skal skje.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

Det som er krevende med debatten rundt Stoltenbergutvalgets rapport, er at det i debatten ser ut som om heroinassistert behandling er det eneste tiltaket som kan forbedre norsk rusomsorg. Det er en viktig debatt, men den bør ikke skygge over de andre store grepene som må til. Først: Det trengs gode skadereduserende tiltak for dem som lever i avhengigheten. Det må være nok akuttavrusningsplasser for dem som ønsker å bli rusfrie. Venstre ønsker en garanti for behandling etter akuttavrusning innen 24 timer. Det klarer de i Stockholm, da er det mulig her. Det må være nok behandlingsplasser. Dagens køer er en skam, og vi trenger en oppgradering av ettervernet. Alt fra medikamentfrie institusjoner til bo-oppfølging for LAR-pasienter og god tilgang på utdanning. Personer som ønsker å kvitte seg med en avhengighet burde kunne spasere på rød løper inn i behandlingsapparatet, i stedet for dagens situasjon der personer som ønsker behandling blir avvist og satt i kø.

Regjeringen har gjort lite for landets rusavhengige, og slipper unna med det. Det er synd for alle rusavhengige, deres familier og venner som merker på kroppen at vi har et behandlingsapparat som ikke fungerer. Stoltenbergutvalget er en bra start, og vi er spente på rusmeldingen som kommer i Stortinget før sommeren, men nå er tiden for studieturer over. Det er på tide å handle. Det er på tide å redde liv.

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder Østfold Venstre