— Det er bra at regjeringen sier det skal satses på kollektivtrafikk, men i denne meldingen er det ikke samsvar mellom mål og tiltak. Regjeringen presenterer for eksempel ikke noen løsning for å få på plass en ny T-banetunnel i Oslo, sa Elvestuen, og understreket at en slik tunnel er avhengig av statlige bidrag for å kunne realiseres.
Elvestuen mener også at den statlige belønningsordningen for kommuner som oppnår økning i kollektivandelen ikke er tilstrekkelig, og er svært kritisk til at Oslo ikke får noen slike belønningsmidler, til tross for stor vekst i kollektivtilbudet. –I fjor fikk Oslo 60 millioner, i år ingenting. Når kommunen bruker 1,5 milliarder hvert år på kollektivtilbudet, sier det seg selv at det statlige bidraget blir veldig smått, sa Elvestuen, som har vært en sentral aktør i satsningen som har resultert i 30 % økning i antall reisende, samtidig som biltrafikken er redusert til 2005-nivå.
— Regjeringen har redusert diskusjonen om hvem som får delta i belønningsordningen til en symboldebatt hvor det eneste som teller er om kommunene har innført rushtidsavgift eller ikke. Problemet er at kapasiteten på kollektivtilbudet i Oslo er i ferd med å sprenges, så vi har ikke noe å skyve trafikanter over på dersom vi skulle innført avgift i rushtiden. Kommunen har imidlertid innført en rekke bilbegrensende tiltak, for eksempel utplassering av ladestasjoner for el-biler, og reduksjon av gateparkering. Regjeringen fraskriver seg ansvar ved å nekte å gi belønningsmidler på bakgrunn av ett enkelt tiltak, sa Elvestuen, som savner en tydeligere forpliktelse til å bidra med kollektivtiltak i storbyene og finansiering av jernbaneutbygging.
— Stortinget har ventet i fire år på klimameldingen, og det eneste regjeringen har klart å komme frem til er en fengende overskrift. De kunne ha lagt frem forslag om et grønt skatteskifte, de kunne ha lagt frem nye klimatiltak, men i stedet får vi en liste over ting vi allerede driver med. Det er ikke bra nok, avsluttet Elvestuen.