Hilsen fra Trine Skei Grande

Kjære leser,

Først av alt vil jeg takke for et spennende og politisk innholdsrikt landsmøte. Vi avklarte Venstres posisjon i maktspørsmål og landsmøtet fungerte i tillegg som et vitalt politisk verksted, ikke minst for å meisle ute en ny velferdspolitikk/helsepolitikk for Venstre, men også andre viktige politiske områder for Venstre som skolepolitikk, miljø, samferdsel og kultur. Både som partileder og som stortingsrepresentant fra Oslo er det med stor takknemmelighet og stolthet jeg kunne overvære Oslo Venstres mange flotte bidrag fra talerstolen og i det politiske verkstedet som et landsmøte skal være.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Du finner uttalelsene og andre viktige saker fra LM 2012 her.

Rett etter landsmøte reiste jeg til Moskva og deltok på en konferanse om ekstremisme og besøkte vårt søsteparti i Russland Yabloko. Les mer her.

Trine Skei Grande

I Stortingets spørretime i forrige uke utfordret jeg statsministeren på fattigdomsbekjempelse i og med at det ikke skjer så mye fra regjeringens side på dette feltet. Regjeringen stemte bl.a ned et 25 konkrete forslag fra Borghild og meg til hvordan vi kan bekjempe fattigdom og spesielt fattigdom blant barn. Les mer på denne siden.

I går kom endelig den etterlengtede klimameldingen til Stortinget. Stortingsgruppa mener det er bra at vi endelig fikk den, men det gjenstår en del arbeid her på Stortinget dersom vi skal få til en ordentlig klimapolitikk. Les mer om Venstres reaksjon på klimameldingen her.

Av andre viktige saker i Stortinget jobber vi nå med dyrevelferd, samskipadsloven https://www.venstre.no/artikkel/43420/

Vi har den siste tiden fremmet en del egne forslag i Stortinget som vil bli behandlet i løpet av våren. De finner du her:
Om et videreutdanningsløft for lærere i grunnskolen

Om et bedre regelverk i forbindelse med studenter som blir syke

Om bedre finansiering av uavhengige forskningsinstitutter

Om klimatiltak i Norge

Om pensjonsfondets investeringer i selskaper som ødelegger regnskog

Om økt innovasjon og entrepenørskap

Om en stipendordning for unge kulturtalenter

Hilsen
Trine