Det er på onsdagens Oppvekst og kultur-møte at utvalget skal behandle en forespørsel fra Karlshus skole om sammenslåing av kommende skoleårs 3.trinn fra tre klasser med 17, 17 og 18 elever til to klasser på 26 elever. Dette liker Holstad Lilleng dårlig.
– Absolutt alle undersøkelser og forskningsrapporter viser at skoleresultatene går ned når klassestørrelsene går opp. Derfor mener vi det er særdeles uklokt å sette sammen tre klasser til to, mener Holstad Lilleng.
Svensk studie
I en undersøkelse foretatt ved 16 skoler i Stockholm, som i tillegg til klassens størrelse tar hensyn til lærernes kvalifikasjoner og ansiennitet samt sosioøkonomiske data om elevene, er konklusjonen entydig: undervisning i små klasser gir en klart positiv effekt på elevens resultater.
– Studien viser at allerede mot slutten av førskoleåret viste barna som hadde gått i klasse med lavt elevtall, et forsprang i leseferdighet på 0,5 måneder i forhold til barna som hadde gått i klasse med høyt elevtall. Etter endt 1. klasse har dette forspranget økt til 1,9 måneder, etter endt 2. klasse var forspranget blitt 5,6 måneder og etter endt 3. klasse, 7,1 måneder i forhold til elevene i de store klassene. Tilsvarende – men ikke identiske – faglige forsprang ble målt i matematikk og språk/kommunikasjon, forklarer Lilleng.
Lilleng påpeker at på visse betingelser, god planlegging og sikring av ressurser, gir små klasser på de lavere trinnene et økt læringsutbytte for elevene – jo større utbytte, jo lenger de får gå i små klasser.
– Det er prisverdig at skolene vil prioritere førsteklasse, men vi må sikre økonomien deres slik at dette kan dras videre oppover i skolegangen til barna våre. Alle elever som har gått i klasser med lavt elevtall, får et faglig forsprang i forhold til elever i normalklasser og størst er gevinsten hos de ressurssvake elevene.
Delingstall på 24
Derfor vil Råde Venstre fremme forslag om at Råde kommune selv pålegger seg delingstall på 24 elever. Det vil si at dersom det er 25 elever på et trinn skal klassen deles.
– I Råde er klassestørrelsene opp til 32 elever i klassene, noe man med bakgrunn i undersøkelsene over trygt kan si er til hinder for ennå bedre resultater ved de nasjonale prøvene og eksamenene, mener Lilleng.
Lilleng mener det kan være vanskelig å gjennomføre dette delingstallet allerede fra høsten av, men at enkelte trinn må komme i gang så fort som mulig. Vi må først og fremst passe på at disse 2.klassene forblir som de er, og så må de nye 8.klassene også være mindre en 24 elever. Det passer bra å innføre delingstallet der i og med at de klassene skal deles uansett og i og med at det er læreressurser nok til dette på ungdomsskolen, avslutter Holstad Lilleng.