— Nå har vi brukt svært mye tid og krefter på å bygge opp et godt fungerende og attraktivt kollektivtilbud i Oslo, og for Venstre har lave priser vært en sentral del av dette arbeidet. Forslaget om rushtidsavgift virker lite gjennomtenkt, all den tid målet er å få stadig flere til å velge kollektivtransport fremfor egen bil, sier Dørum, som samtidig understreker at kapasitetsproblemene Ruter peker på er høyst reelle.
— Det er trangt på busser og baner i rushtiden, det vet alle som bruker kollektivtilbudet til og fra jobb. Men løsningen på det er jo å øke kapasiteten, ikke å gjøre det dyrere for folk å reise kollektivt. Antallet reisende i Oslos kollektivsystem øker dag for dag, og vi er helt avhengig av å få på plass en ny tunnel under Oslo sentrum, for å vri flere reiser over på den mest effektive transportformen, som er T-banen, sier Dørum, og avslutter med å understreke at det er bra at Ruter ønsker å bidra med konstruktive forslag for å løse samferdselsutfordringene vi har i Oslo, men at akkurat dette forslaget ikke er noe godt virkemiddel for å nå målsetningene.