Kamp om andreplassen på Hordaland Venstres stortingsliste

Idun Bortne fra Bergen Venstre tar kampen opp med Mona Hellesnes om andreplassen på Venstres stortingsliste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Idun Bortne

Foto: Tor Blaha

Om jeg er en bedre kandidat enn Mona, får bli opp til nominasjonskomiteen å avgjøre. Men jeg har lyst, og føler at jeg kan bidra med noe, sier Bortne

Mens andre partier så vidt er i startgropen, er nominasjonskampen i full gang i Hordaland Venstre. Etter at ulvikingen Terje Breivik ble valgt til nestleder i partiet, er han soleklar kandidat til førsteplassen på stortingslisten — en plass som både Erlend Horn og Trond Gullaksen fra Bergen Venstre har sagt at de har lyst på.

Blir Ulvik-liste
Fylkesvaraordfører Mona Hellesnes meldte mandag sin interesse for andreplassen bak Terje Breivik.

Hun er også bosatt i Ulvik, noe som kan gi den vesle bygden storeslem på listen. Men nå vil altså Idun Bortne, bystyrerepresentant for Venstre i Bergen, også kjempe om andreplassen.

— Ikke til forkleinelse for Mona, men dersom Ulvik får både første- og andreplassen kan vi fort ende opp med en slags bygdeliste. Bergen har ikke hatt andreplassen på stortingslisten de siste årene, og det gjør at viljen til å stille blir større, sier hun.

Som kjent var Venstres førsteplass i Hordaland i mange år okkupert av en tredje ulviking — Lars Sponheim.

Energi og asylsøkere
Bortne sier at arbeidet for miljøvennlig energi er en av hennes hjertesaker. En annen er forholdene for asylsøkere og andre med midlertidig oppholdstillatelse.

— Jeg ønsker å kjempe mot midlertidig opphold. De som oppfyller kriteriene for midlertidig opphold bør få permanent opphold fra dag én.

Idun Bortne (34) er født og oppvokst i Ålesund, men har bodd i Bergen siden 2000. Hun er utdannet jurist fra Universitetet i Bergen. Hun har sittet i bystyret siden 2007.

Les hele saken på side 10 i Bergens Tidende onsdag 18. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**