Sats på realfag på Haugalandet

Venstres Svein Abrahamsen tar til orde for å satse på realfag for å gjøre noe med ingeniørmangelen på Haugalandet i et debattinnlegg i Haugesunds Avis tirsdag 17. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Les hele innlegget her:

Sats på realfag på Haugalandet

I en kronikk den 13. april viser Haugesund Høyres Egil Sundve til et initiativ for økt interesse og kompetanse i realfag i grunnskolen. Dette er et viktig initiativ, som Venstre støtter. Næringslivet på Haugalandet er avhengig av godt kvalifiserte ingeniører for å være konkurransedyktige. Offentlige virksomheter trenger også ingeniører for å løse viktige samfunnsoppgaver, som for eksempel bygging av veier og kraftnett.

Vi kan og bør tilrekke oss utenlandske ingeniører for å gjøre noe med ingeniørmangelen, men det kan være utfordrende å få mange nok av disse til flytte til Haugalandet og bli boende her. Vi må derfor motivere flere av ungdommene våre til å satse på realfag og gi disse en utdanning av høy internasjonal kvalitet. For å bidra til dette foreslår Venstre på fylkestinget den 24. april at styrking av realfagenes stilling skal være et spesielt satsningsområde i den videregående skolen i Rogaland.

Dyktige og engasjerte realfagslærere er det aller viktigste for å utdanne flere og enda bedre elever innen realfagene. Sterk konkurranse med det private næringslivet gjør at de videregående skolene for tiden sliter med å få tak i nok kvalifiserte lærere innen realfagene. Dette kan på sikt gå utover kvaliteten på undervisningen og dermed næringslivet sitt fremtidige grunnlag for rekruttering og konkurranseevne. Det er derfor viktig med et tett samarbeid mellom fylkeskommunen og næringslivet for å sikre lærekrefter.

Rogaland fylkeskommune bør blant annet utfordre de store industri- og teknologibedriftene i fylket til å delta i en "Undervis først" ordning. Dette vil gi nyutdannede realfagsstudenter mulighet til å prøve seg noen år i den videregående skole, mens de følger et krevende utdannings- og utviklingsprogram.

I sin kronikk stiller Egil Sundve spørsmål ved om det blir brukt nok tid og energi i skolen på å stimulere og utfordre elever som enklere tar de tyngre teoretiske fagene. Venstre deler en slik bekymring for om vi lykkes med å gi tilpasset opplæring til alle elevene, blant annet innen realfagene.

Vi kan og skal fortsatt bli bedre på å følge opp elever som sliter. Samtidig skal faglig sterke og motiverte elever skal ha noe å strekke seg etter, blant annet gjennom mulighet til raskere progresjon ved å ta fag på høyere nivå enn de går på. Her har vi ikke kommet langt nok i Rogaland. Venstre stiller derfor spørsmål til fylkesordføreren på fylkestinget den 24. april om hva hun vil gjøre for å gi ungdomsskoleelever i hele fylket mulighet til å ta enkeltfag på videregående og på universitet eller høgskole mens de er elever på videregående.

Vi må satse systematisk og langsiktig for å styrke realfagenes stilling og det krever samarbeid mellom de videregående skolene og næringslivet, de kommunale grunnskolene og de statlige høyere utdanningsinstitusjonene. Rogaland fylkeskommune bør ha en samordnende rolle i dette arbeidet og gå sammen med de andre aktørene om tiltak for å styrke realfagenes stilling. Det er viktig for å sikre nok ingeniører og framtidig velferd på Haugalandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**