Fylkesleders tale til landsmøtet

– Så, hvordan kom vi dit at vi vant valget i 2013? Jo, ved å snakke om politikk, sa Per Elling Braseth-Ellingsen da han spådde valgresultatet på Venstres landsmøte på Fornebu.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Per E. Braseth-Ellingsen

Foto: Tommy Ødegaard

9. september 2013, sånn i elleve-tiden står jeg jublende sammen med en gjeng slitne Venstre-folk på Østfold Venstres valgvake. Vi har nettopp sett Trine bli kåret til valgets vinner på storskjerm. Venstre har fått 7 %, og vunnet 10 stortingsmandater. Sperregrensespøkelset er borte. Folk er lykkelige, forventningsfulle, og klare til å gi Norge en ny kurs.

Den følelsen har jeg ekstremt lyst til å få. Alle i denne sal har lyst på den følelsen den september-kvelden til neste år.

Så, hvordan kom vi dit at vi vant valget i 2013? Jo, ved å snakke om politikk.

Vi snakket i det uendelige om Venstres løsninger for et konkurransedyktig og klimavennlig Norge. Vi glemte selvsagt ikke å påpeke den sittende regjeringens fullstendige mangel på handlekraft i miljø- og næringspolitikken.

Vi snakket i det uendelige om Venstres løsninger for skolen, studentene og forskningen. Vi glemte selvsagt ikke å påpeke den sittende regjeringens symbolpolitikk og hvileskjær i kunnskapspolitikken.

Vi snakket i det uendelige om Venstres løsninger for en bedre velferdspolitikk. Vi glemte selvsagt ikke å påpeke den sittende regjeringens fullstendige aversjon mot nytenking i velferdspolitikken.

I tillegg fikk vi masse oppmerksomhet rundt vår humane asyl-, innvandrings,- og integreringspolitikk. Vi frontet personvern og liberale rettigheter, og vi var tydelige på behovet for modernisering av offentlig sektor.

Vi gjorde rett og slett en fantastisk politisk valgkamp, hvor vi satt agendaen, og andre partier måtte forholde seg til oss – ikke motsatt. Folk skjønte at vi hadde de beste politiske løningene, og viljen til å gjennomføre politikken.

Så, hvorfor druknet vi ikke i spekulasjoner og spørsmål rundt regjeringkonstellasjoner og samarbeid?

Jo, fordi vi søndag 15. april 2012 gjorde vårt utgangspunkt for å få gjennomført politikken vår klart: Venstre vil ha en ny regjering. Et nytt flertall skal gi en ny regjering. Vi vil snakke med alle opposisjonspartiene etter valget. Vi vil kjempe for en liberal, borgerlig og grønn regjering utgått fra Venstre, Høyre og Krf. Det er politisk gjennomslag og valgresultatet som avgjør om vi går inn i regjering.

Med det, la vi grunnlaget for å snakke om politikk og ikke spill i ett og et halvt år fram til valgdagen. Derfor vant vi valget. Derfor skal vi vinne valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**