– For stor avstand til å sitte i regjering sammen

Til tross for at et flertall på Venstres landsmøte i går sa ja til å ikke lenger å si nei til Fremskrittspartiet, mener Jan Kløvstad det fortsatt skal svært mye til for at et samarbeid mellom de to partiene.

– Med den avstanden som nå er mellom partienes politikk, kan jeg ikke se for meg at vi sitter sammen i regjering etter valget, sier fylkessekretær i Agder Venstre, Jan Kløvstad, til Agderposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

(Her er hele artikkelen i Agderposten 16. april)

Agderdelegasjonen

Foto: Daniel Heggelid Rugaas

Under helgens landsmøte sluttet Venstre rekkene og partileder Trine Skei Grande fikk det som hun ville. Venstre inntar en ny posisjon i norsk politikk og stiller seg ikke lenger i veien for en regjering med Fremskrittspartiet, slik tidligere partileder Lars Sponheim gjorde seg til garantist for før forrige stortingsvalg.

Fylkessekretæren fra Arendal mener derimot at det er mye som må på plass før dette blir aktuelt.

– Sosialpolitikken for dem som trenger det mest, en klar miljøpolitikk, respektfull behandling av asylbarna og prioritering av kunnskap i skolen, nevner Kløvstad.

Allikevel tror han ikke det er umulig at partiet lenger til høyre gjør omvendinger.

– Det er det som blir det spennende. Ser vi på Arendal, er det stor forskjell på det Frp gikk til valg med, og det de styrer med etter at valgresultatet ble klart, påpeker Kløvstad.

Venstre-garanti

Et overveldende flertall på landsmøtet stemte for innstillingen fra sentralstyret der det heter at ved et nytt stortingsflertall etter valget i 2013, vil Venstre innlede samtaler om en ny regjering med de andre opposisjonspartiene.

Samtidig gjøres det klart at Venstres foretrukne alternativ er en regjering med dem selv, Høyre og Kristelig Folkeparti.

I tillegg slår uttalelsen fast at Venstre inderlig ønsker å fjerne dagens rødgrønne regjering. Endelig regjeringskabal må derfor avgjøres som et resultat av partienes oppslutning i valget, heter det.

– Det eneste vi stiller garanti om nå, er at en stemme på Venstre er en stemme på Venstres politikk, sier partileder Trine Skei Grande. Under landsmøtet søndag ble det argumentert heftig for et alternativt forslag med en formulering som ville innebære mulighet for forhandlinger i alle retninger, fikk bare et 20-talls av over 220 stemmeberettigede.

Fornøyd ungdom

Med et vedtak som åpnet for å sitte i regjering sammen med Fremskrittspartiet, dro Unge Venstre i fjor høst i gang debatten i partiet som altså førte til den nye linjen som ble vedtatt i helgen.

Skei Grande passet på å takke Unge Venstre for det, og Unge Venstre-leder Sveinung Rotevatn er fornøyd:

– Dette er tre skritt fram og bare et halvt tilbake sammenliknet med den kontante avvisningen til Frp før forrige stortingsvalg. Det viktigste nå er at vi ikke sier nei til noen, det er slutt på å slenge igjen dørene, sier Rotevatn til NTB.

Vil ha 12

Skei Grande mener at uansett hva Venstre ville sagt om regjeringsspørsmålet, så ville partiet bli kritisert: – Mobben der ute kommer til å ta oss, uansett hva vi mener. Vi skal huske at (Jens) Stoltenberg dolket Lars (Sponheim) i ryggen noen dager før forrige stortingsvalg, da han sa at han ikke stolte på garantiene fra Lars.

Partilederen sier at Venstres mål er å få 12 stortingsrepresentanter ved valget neste høst, men at for å få gjennomslag for politikken så må man ha statsrådsplasser.

– Jeg tror at folk er lei av politikere som ikke vil snakke sammen og finne gode løsninger. Vi skal være ærlige på at det ikke er alle det er like lett å finne gode løsninger sammen med. Men er de andre villige til å finne balansepunktene, så er vi med på å finne dem, sa hun.

Voldtektssaken fra februar i år kastet lange skygger inn over landsmøtesalen på Quality Hotel Expo på Fornebu.

Flere sa åpent at de savner den tidligere nestlederen Helge Solum Larsen, som trakk seg da han ble anmeldt for voldtekt av en 17 år gammel jente etter årsmøtet i Rogaland Venstre.

Partilederen og fylkeslaget fikk også applaus fra landsmøtesalen da valgkomiteens leder Line Rustad gikk på talerstolen og sa at de fortjente en takk for måten den vanskelige saken var blitt håndtert på.

Jevn duell

Voldtektssaken førte også til at valgkomiteen måtte sette seg selv i arbeid på nytt og i all hast finne fram til en ny nestlederkandidat. Komiteen falt ned på Terje Breivik (47), generalsekretær i Venstre siden 2004, sambygding med tidligere partileder Lars Sponheim og uttalt næringspolitiker.

Motkandidat Guri Melby (31) hadde sine tilhengere i valgkomiteen, som likevel leverte en enstemmig innstilling for Breivik. Melbys støttespillere mobiliserte helt inn til like før valget, og ingen våget på forhånd å spå utfallet. Breivik ble valgt med 147 mot 94 stemmer, før Melby like etterpå sikret seg en plass i sentralstyret.

Trine Skei Grande ble gjenvalgt som partileder uten motkandidat, men med lang stående applaus. Også første nestleder Ola Elvestuen ble klappet inn.