– Statoil snikflyttes til Østlandet

Statoils nybygg på Fornebu er så spektakulært at Stavanger Venstres Per A. Thorbjørnsen frykter at oljeselskapet snikflytter hovedkontoret østover. — Følelsen som ramler over meg, er at bygget i all sitt velde fremstår som Statoils egentlige hovedkontor, mens Stavanger blir mer en postkasse-adresse, sier Thorbjørnsen til Aftenbladet i en artikkel i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Statoil Fornebu

Foto: Satoil/Placebo Effects as

Per Armand Thorbjørnsen Stavanger Levekår

Foto: Stavanger Venstre

I helgen fikk Venstres Per A. Thorbjørnsen tatt nybygget ved den gamle flystripen nærmere i øyesyn som deltaker på partiets landsmøte bare en kort spasertur unna.

- Dette kommer jeg til å ta opp i formannskapet, og be om at Stavanger engasjerer seg og undersøker om byggingen er i samsvar med Stortingets forutsetning. På meg virker det som en «snikhovedkontorisering», sier Thorbjørnsen til Aftenbladet.

Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog dro fram det nye Statoil-bygget som et av landemerkene i Bærum under hilsningstalen til landsmøtet. Thorbjørnsen ble først da oppmerksom på hvilken betydning Statoil selv har tillagt flytting til Bærum.

Også nestleder i Venstre og byråd i Oslo, Ola Elvestuen, er klar på betydningen av de nye lokalene. — Det er ingen tvil om at dette er det opplagte hovedkvarteret for Statoil som selskapet nå anlegger på Fornebu. Dette bør både Stavanger og regjeringen se nærmere på hvor vidt det er med på å undergrave oljevirksomhetens stilling i Stavanger-området. Dette er ikke måten å styrke oljemiljøet i Rogaland, slår Elvestuen til Aftenbladet.

Les hele artikkelen hos Atenbladet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**