– Råde kommune kan bidra ved å øke etterspørselen ved sin innkjøpspolitikk. For å illustrere dette, er det antatt 10-30 prosent reduksjon av klimagassutslippene som direkte følge av teknologiendring, forteller Holstad Lilleng.
– Fornying av bilpark med mer energieffektive motorer og overgang til mer klimavennlig drivstoff vil gjøre mye. Kommunestyret har vedtatt en tydelig strategi om overgang til mer energieffektive motorer og klimavennlig drivstoff. Det er i tillegg ønske om å kjøpe inn miljøvennlige tjenestebiler.
Ambisiøse utslippsreduksjonsmål
Lilleng mener at for at Råde kommune skal klare de ambisiøse utslippsreduksjonsmålene satt i klimaforliket på Stortinget innen 2020, er det nødvendig med betydelige tiltak på alle områder som påvirker utslipp.
– Dagens tjenestebiler opererer over hele kommunen med kontinuerlig drift. Det er mye kjøring over korte avstander som betyr mye kaldkjøring. For dieselbilers vedkommende betyr dette høyere drift- og vedlikeholdskostnader i tillegg til større utslipp av CO2, NOx og andre partikler. Det er grunn til å peke på at kjørelengden på bilene som brukes til blant annet hjemmetjenestene er svært lav, noe som indikerer at elbil er godt egnet til dette.
Rådes størrelse godt egnet for elbil
Lilleng mener Råde kommunes areal og geografi er dessuten svært godt egnet til bruk av elbiler.
– Elbiler som er på markedet i dag er dessuten mindre, mer oversiktlige og lettere manøvrerbare en dagens kjøretøy i bruk i hjemmetjenestene. Utregninger understreker videre at lønnsomheten for el-biler er god fordi de årlige driftsutgiftene er lavere enn for andre biler.
Råde Venstre vil at det skal stilles krav (prioritert rekkefølge) om lavest utslipp, lavest årlig driftskostnader og lavest innkjøpspris. – Dette bør gjelde ved kjøp av alle typer biler, mener Lilleng.