La oss oppsummere – nok en gang skuffer posisjonen

Under valgkampen promoterte posisjonspartiene seg som de rette partiene til å styre vår kommune i onde og gode dager. Høyre skulle nærmest fremme en kulturell revolusjon, Kristelig Folkeparti skulle ha større satsing på barn og få igjennom kontantstøtten og Fremskrittspartiets skulle få til et løft i samferdselssektoren.
Når man ser tilbake på hva som har skjedd så langt, så må man spørre seg selv; har noe av dette faktisk skjedd så langt?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Daniel Gunnarsen

Foto: Daniel Gunnarsen

Svaret som kommer til mange er nei, og det med god grunn. Man kan vel trygt si at Høyre så langt har sviktet på sitt område, og at det som skulle bli en kulturell revolusjon nærmest har blitt til en kulturell katastrofe. I første rekke, så glemte partiet et av verdens mest kjente kulturelle solidariske arrangement, nemlig kvinnedagen 8.Mars. Men la oss være ærlig, én menneskelig glipp i det kommunale systemet kan man tilgi, men når ordføreren går ut offentlig og sier at kvinnedagen ikke er av betydning for kvinner i dagens samfunn lengre, ja da kan man begynne å lure på hvem som egentlig styrer denne skuta.
Men, ikke nok med at partiet ikke bryr seg om at det fortsatt finnes vanskeligstilte kvinner her i verden, attpåtil, så glemte jammen det "kulturelle partiet" også det kjente miljøvennlige arrangementet Earth Hour. Man kan allerede nå begynne å spørre seg selv om Høyre egentlig er i stand til å være solidarisk og egnet til å styre denne skuta, eller om partiet bare simpelten er arrogant.
Lørdag 31.Mars var Earth Hour; et verdensomfattende arrangement hvor privatpersoner, virksomheter, myndigheter og organisasjoner slår av elektrisk lys i én time for å øke bevisstheten rundt klimaproblematikken. Askøy kommune påroper seg selv til å være en framtidsrettet miljøvennlig kommune, men i år gikk altså også Earth Hour ordføreren forbi. Ingen oppfordring til å bli med i prosjektet ble sendt ut fra ordførerens kontor eller publisert på kommunens nettsider av administrasjonen, noe som i seg selv motsier utsagnet om at Askøy kommune er en framtidsrettet og miljøvennlig kommune. Så man kan vel så langt konkludere med at Høyres kulturelle revolusjon har slått feil. Kanskje Høyre med ordføreren i spissen burde ta seg selv i nakken, og prøve å bedre Askøy som en framtidsrettet og miljøvennlig kommune istedenfor å jobbe imot den?
Men, Høyre styrer ikke alene i dette oligarkiet. Kristelig Folkeparti som skulle få igjennom kontantstøtten falt på ræv og sitter nå uten trumfkortet som la grunnlaget for deres to mandater i kommunestyret. Hva konsekvensene av dette sviket ovenfor velgerne vil bli gjenstår å se, men i følge den politiske tradisjonen tro i Askøy kommune, så vil nok i konsekvensene være minimale. Selvfølgelig håper denne delen av opposisjonen at Kristelig Folkeparti skal ta til vettet og bli med i det glade selskap bakerst i kommunestyresalen.
Men, man kunne jo håpe at Fremskrittspartiet kunne ha ført politikken på bedre veier, men til og med den er full i hull. Veinettet i Askøy kommune er så dårlig at når man kjører over broen til Askøy så føler man at man kjører inn på et fortau og ikke en vei som er egnet for biler. Flere steder på øyen trenger umiddelbart nye og trygge veier, men i denne saken så har Fremskrittspartiet blitt til "Bakskrittspartiet".
Så hvordan skal det så gå med vår kommunen når Høyres kulturelle revolusjon har gått til grunne på grunn av inkompetanse, Kristelig Folkepartis kontanktstøtte har blitt til et "himmelsk" minne og Bakskrittspartiets satsing på bedre veier har endt med turstier? Vel, svaret er nitrist for å si det mildt, men løsningen er som vanlig en ny grønn posisjon med Askøy Venstre i front!

Daniel Gunnarsen
Leder, Askøy Venstre