Venstre mener at staten må øke bevilgningene til kollektivtrafikk. Alle andre alternativer har altfor store samfunnsøkonomiske kostnader, ikke minst i form av kø og trafikkaos.
Særlig utfordrende er situasjonen i Oslo og Akershus, hvor det er behov for omfattende investeringer til et skinnegående transporttilbud som har kapasitet til å møte befolkningsveksten. I følge prognosene fra Statistisk sentralbyrå vil Oslo og Akershus alene få en befolkningsvekst på omlag 350 000 mennesker de neste tyve årene.
For å få en bærekraftig utvikling i Oslo og Akershus med en sterk befolkningsvekst mener Venstre at det er nødvendig å konsentrere befolkningsveksten i kollektivknutepunkter hvor bolig- og næringsutvikling sees i sammenheng for å minimere transportbehovet.
Derfor vil Venstre:
– Innføre et eget statlig tilskudd til planlegging, investering og drift av nye kollektivtunneler under Oslo, banebasert kollektivtransport fra Oslo til Fornebu og utvide t-banen i Oslo til Ahus.
– Prioritere Follobanen i den kommende nasjonale transportplanen.
– Sørge for at Oslo og Akershus igjen kommer inn i den statlige belønningsordningene for kollektivtransport i storbyregionene.
– At staten må gi Oslo og Akershus sitt bestillerselskap #Ruter ansvaret til å overta ansvaret for lokaltogene og overføre nødvendig finansiering til dette.