Den rette tro og fremtidens Norge

– “Innvandring og hvordan dette skal håndteres, bør debatteres. Utfordringen er å skille snør og barter. Vi må også ha et realistisk utgangspunkt for debatten”, mener Kjell Hausmann, medlem av Drammen Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Igjen blusser innvandringsdebatten opp. Igjen snakkes det om tro og religion. Igjen ser man at samfunnet har en lei tendens til å skape blokker. Er du for innvandring, eller ikke er mot det, hefter det en rekke egenskaper ved en. Er du mot innvandring, eller hvordan politikken utøves, hefter det andre egenskaper ved en. Det samme er beklageligvis tilfellet når det kommer til å bekjenne seg til en religion — eller ikke. Debatten blir en sann smørje.

Innvandring og hvordan dette skal håndteres, bør debatteres. Utfordringen er å skille snør og barter. Vi må også ha et realistisk utgangspunkt for debatten.

Norge har etter hvert fått en relativt stor innvandrerbefolkning. Denne kan ikke velges bort. Vi har innvandrere fra nesten hele verden, og vi har et utall av religioner i landet vårt. Også blant etniske nordmenn er det religiøse forskjeller, og det er viktig å huske. Det blir også feil å snakke om den ene norske kulturen. Vi har flere, og de bygger på ulike historie(r), tradisjon(er), verdier og hvilke erfaringer vi har gjort oss. På akkurat samme måte er det store forskjeller mellom mennesker som kommer fra India.

Når det gjelder religion, så er det først og fremt humanetikerne og muslimene som er synlig i den norske debatten, i tillegg til kristne. Islam er i seg selv ikke farlig, og forskjellene hva gjelder religiøs tro og utøvelse er enorm. Ingen vil si at herlighetsideologien representerer den ene riktige måten å være kristen på. På samme måte er Krekars syn på riktig islam ett av flere tolkningsalternativer. Flertallet av de kristne er ikke del av pinsebevegelsen, og de færreste muslimene deler Krekars syn på islam. (Uten at disse er sammenlignbare.)

Det følger ikke av logikk å hevde at innvandring vil lede Norge til et Sharia-styrt land. Forutsetningene er ikke tilstede. Det er også feil å tro at Norge vil være ensartet både kulturelt og religiøst, dersom vi stopper eller reverserer innvandringen. Vi vil bare få andre debatter. For å enes om én rett tro, så må vi ned på individnivå, og Norge vil aldri bestå av denne ene. Og, selv enhetsskolen er ikke tilstrekkelig for å frembringe én norsk kultur.

Det kan meget vel være slik at vi har utfordringer knyttet til innvandring om 30 år. Det er til og med sannsynlig. Vi har utfordringer i dag, og det synes ikke som om vi evner å ta tak i dem. Vi klarer ikke engang å diskutere dem.

En fruktbar debatt må skille mellom faktiske utfordringer og rent oppspinn, og den må baseres på riktige forutsetninger.

Kjell Hausmann
Medlem, Drammen Venstre