Duket for debatt på landsmøtet

Bergen er godt representert når Venstre avholder landsmøte til helgen. Regjeringssamarbeid og narkotikapolitikk står på dagsorden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

“Venstre vil være åpen for regjeringsforhandlinger med alle de nåværende opposisjonspartiene” heter det i et forslag som bergen Venstre har sendt inn. Men sentrale Venstrepolitikere i Bergen har sendt inn et helt annet forslag.

“Vårt alternativ er en regjering av Venstre, KrF og Høyre”, mener Julie Andersland.
Foto: Tor Blaha

“Vårt alternativ er en regjering av Venstre, KrF og Høyre. Vi vil være i aktiv opposisjon til ethvert regjeringsalternativ Venstre ikke er en del av”. Denne avgrensningen mot Frp er undertegnet av gruppelederen i bystyret, Julie Andersland, bystyrerepresentant Anders Skoglund og veteranen Gunn-Vivian Eide, blant flere.

Bystyrerepresentant Anders Skoglund er blant dem som vil videreføre Lars Sponheims regjeringsstrategi fra 2009.

Foto: Tor Blaha

Landets nest største fylkeslag er dermed splittet i sitt syn på hvem Venstre kan gå i regjering med. Andersland, Skoglund og Eide står på linjen til den avgåtte partilederen Lars Sponheim, og sier nei til Frp. Dagens Venstre-ledelse har vært mer åpen om spørsmålet, som skal endelig avgjøres på landsmøtet.

Partiveteran Gunn-Vivian Eide er uenig i Bergen Venstres ruspolitikk, og vil heller satse på avkriminalisering og behandlingstilbud.

Foto: Ole Morten Melgård

Narkotikapolitikk splitter
Også i spørsmålet om hvor langt man skal legalisere narkotika, er det uenighet innad i Hordaland Venstre. Bergen Venstre vil regulere alle narkotiske stoffer.

– Dette er jeg sterkt uenig i, sier Gunn-Vivian Eide. Eide vil heller avkriminalisere besittelse og bruk av små mengder narkotika og tilby behandling fremfor straff etter den såkalte “Portugal-modellen”.

“Nå kommer en liberal generasjon som ikke har en irrasjonell allergi mot å snakke med Frp”, mener bystyrerepresentant Erlend Horn.
Foto: Hildegunn Holtet

Irrasjonell Frp-allergi
Bystyrerepresentant Erlend Horn, som kjempet for begge de omstridte vedtakene til Bergen Venstre, medgir at delegasjonen fra Hordaland er delt.

– Det er kjempebra at det er en stor debatt om begge disse spørsmålene.

Horn mener at regjeringsspørsmålet følger en høyre-venstre-akse i partiet, mens narkotikaspørsmålet skiller de verdikonservative fra de mer urbane og liberale kreftene.

– Sånn har det alltid vært i Venstre. Men nå kommer en liberal generasjon som ikke har en irrasjonell allergi mot å snakke med Frp. Jeg har et mer internasjonalt perspektiv på krigen mot narkotika enn Gunn-Vivian Eide, som er mer opptatt av rusomsorgen i Norge. Det ene utelukker ikke det andre, sier han.

Valgtilsyn til Bergen
En sak er de enige om: Norge trenger et valgtilsyn, og det bør legges til Universitetet i Bergen. Dette forslaget kan gå flertall på landsmøtet, om enn uten å si at det skal ligge i Bergen.

Les hele saken på side 8 i Bergens Tidende, tirsdag 10. april.

Bakgrunnsinformasjon:

Bergen Venstres uttalelse om regjeringssamarbeid: Norge trenger en liberal regjering.

Bergen Venstres uttalelse om valgtilsyn: Opprett valgtilsyn i Bergen.

Her finner du informasjon om Venstres landsmøte 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**