Stans automatiske gjennomsnittsmålinger

Statens vegvesen vil om kort tid sette opp den første gjennomsnittsfotoboksen i Rogaland. Deretter vil gjerne flere strekninger komme. — Vi kan ikke ukritisk ofre personvernet for enkle løsninger, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde, i en artikkel på Aftenbladet.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Fotoboks, fartsmåling

Foto: Venstre

— Gjennomsnittsmåling mellom fotobokser er en farlig form for overvåkning, sier Lunde til Aftenbladet.no.

Datatilsynet har tidligere sagt nei til gjennomsnittsmåling. Datatilsynet i 2006 satte en stopper for totalovervåkning av alle bilister på enkeltstrekninger. Likevel har regjeringen valgt å innføre gjennomsnittsfotobokser (streknings-ATK).

Kjartan Alexander Lunde, Stavanger, Rogaland

Foto: Mari Halvorsen

— Det kan godt være at slettingsrutinen er god nok i dag. Men problemet er at systemet i fremtiden kan bli brukt til noe annet. Det er alltid en fare for at systemet kan misbrukes i fremtiden. Og det var det Datatilsynet pekte på da tilsynet gikk imot dette systemet i sin høringsuttalelse i 2006, sier Lunde til Aftenbladet.no.

Les hele artikkelen hos Aftenbladet.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**