Earth Hour 2012!

Så var det den tiden av året igjen hvor mange av verdens land står samlet for å fremme en miljøvennlig- og bærekraftig jordklode, gjennom i solidaitet å slå av lysene i en time. Earth Hour i Norge finner sted 31.Mars 2012 fra kl.20.30 – kl.21.30.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Earth Hour

Foto: earthhour.com

Earth Hour er en verdensomspennende symbolsk markering der folk over hele verden blir oppfordret til å slukke lyset en time for klimaet. Det er naturvernorganisasjonen WWF (World Wide Fund for Nature) som står bak kampanjen, som ble avholdt for første gang i Australia i 2007. Den symbolske markeringen har som formål å øke bevisstheten rundt klimaproblematikken ved å få privatpersoner, virksomheter, myndigheter og organisasjoner til å slå av elektrisk lys i én time.

I Norge vil flere tusen mennesker i kveld (31.03.12) slå av lysene sine i perioden kl.20.30 – kl.21.30, for å vise solidaritet i denne viktige saken. Flere kjente skikkelser i Norge, deriblant Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette Marit, har lovet å lede med eksempel ved å slå av lysene på Skaugum Residens og har satt som mål å sykle til slottet annenhver uke i kampen for en mer miljøvennlig klode.

Dikt om global oppvarming:

Solen brenner vår klode
Sanden på våre strender
er varm
Syden er i nord
Nord finnes ikke
Industriens sjel
er i luften
Skallet på vårt kokte egg
blir knust
Våre firehjulede venner
er nå våre fiender
Elsk din fiende sies det
Det er det vi gjør

– Ukjent forfatter

Askøy Venstre oppfordrer alle sine medlemmer til å vise solidaritet i kveld og slukke lyset i en time fra kl.20.30 – kl.21.30. God Påske – og husk på miljøet!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**