Innlegg: Dom som sier dom er domme…

Kristiansand Venstres Cecilie Nissen har på trykk et leserinnlegg i dagens Fædrelandsvennen. Innlegget er et svar til Ulrik Kalvøs, og et forsvar av mangfoldet i politikken. – Kalvø ønsker vel ikke at det skal gå med Kristiansand slik det har gått med Lehman Brothers, skriver Nissen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

“Dom som sier dom er domme – dom er domme dom”

Ulrik Kalvø hevder på leserbrevplass 23. mars at tiden er inne for å avvikle lokaldemokratiet og innføre et system hvor en elite av økonomiske forståsegpåere skal styre byen, som en del av et slags forretningsministerium. Dette er nesten ikke verdt en reaksjon, men det hadde vært interessant å høre hvilke konkrete tiltak han ønsker å implementere for å unngå dumme politikere. Denne følelsen av at man må ta ansvar og forhindre de dumme i å føre oss ut i ulykken, har han til felles med en del andre begavede men håpløse selvbestaltede lederpersonligheter i vår historie.

Det finnes mange intelligente økonomer som er så smarte at de har lurt både seg selv og samfunnet. For eksempel i finansbransjen. Kalvø ønsker vel ikke at det skal gå med Kristiansand slik det har gått med Lehman Brothers? Det er mange kompetanser som er nødvendig for å styre en by, selv om en fra et begrenset perspektiv kan tro at administrativ praktisk økonomisk spesialkompetanse er nok.

Cecilie Nissen
Kristiansand Venstre